في معرفة طبقات الانساب وما يلحق بذلك
Knowing about the levels of the lineages and their attachments
Translated by Riad Nachef
قال النسابون: إن نسب العرب اليوم إما إلى عدنان وإما إلى قحطان وفيهما جُمع نسب العرب، لكن لمَّا كَثُرَ الاختلاف في عدد الآباء وأسمائهم فيما فوق ذلك وشق على العرب تشعب المناهج وتصعب المسالك قطع الخوض فيما فوق قحطان وعدنان واقتصر على صحة ما دونهما.
The genealogists said: The genealogy of the Arabs today goes back either to ^Adnan or Qahtan and within them the lineages of the Arabs are contained. However, with the increased difference in the number of fathers and their names beyond them, and the hardship of the branched methodologies and difficult avenues that confronted the Arabs, seeking lineages beyond Qahtan and ^Adnan was stopped and confined to the validity of what is beneath them.
قال القلقشندي في نهاية الأرب ص/20: “عد أهل اللغة طبقات الأنساب ست طبقات.
Al-Qalqashandi said in Nihayat al-Arb p/20: “The linguists counted the levels of genealogy as six levels.
(الطبقة الاولى):people الشعب: بفتح الشين وهو النسب الأبعد كعدنان مثلا. قال الجوهري: وهو أبو القبائل الذي ينسبون إليه، ويجمع على شعوب. قال الماوردي في الأحكام السلطانية: وسمي شعبا لأن القبائل تتشعب منه” اهــ.
The first level ash-Sh^ab (People): ash-Sh^ab has a fathah on the shin; it refers to the farthest genealogy such as ^Adnan. Al-Jawhariyy said: He is the father of the tribes to whom their lineage attaches and the plural form is shu^ub (peoples). Al-Mawardi said in al-Ahkam as-Sultaniyyah: it was named Sha^b (people) because the tribes branch from it.
وقال أبو الهدى الصيادي نقيب السادة الأشراف في حلب في الروض البسام ص/: ” الشعوب أحدها شَعب وشِعب يقال في القبيلة بالفتح وفي الجيل بالكسر وهو الذي يجمع القبائل وتنشعب منه ويشبه الرأس من الجسد ، قال الله تعالى: {يا أيها الناس إنا خلقناكم من ذكر وأنثى وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا} [سورة الحجرات] الآية” اهـ.
Abu-al-Huda as–Sayyadi, the elite of the honorable family members of the Prophet in Aleppo, said in ar-Rawd al-Bassam p/:” The singular form of shu^ub is sha^b with a fathah when attributed to the tribe and shi^b with a kasrah when attributed to a generation. It gathers the tribes and they branch out from it and it is similar to the head compared to the body.”
Allah the Exalted said in surah al-Hujurat:
: {يا أيها الناس إنا خلقناكم من ذكر وأنثى وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا} [سورة الحجرات] الآية” اهـ.
The Ayah means: O you people We have created you as males and females and made of you peoples and tribes so you may get acquainted.
قال القلقشندي: “(الطبقة الثانية):Tribe القبيلة: وهي ما انقسم فيها الشعب كربيعة ومضر. قال الماوردي: وسميت قبيلة لتقابل الأنساب فيها، وتجمع القبيلة على قبائل وربما سميت القبائل جماجم أيضا كما يقتضيه كلام الجوهري حيث قال: وجماجم العرب هي القبائل التي تجمع البطون”.
Al-Qalqashandi said: ” The second Level: al-Qabilah (tribe); it divides the sha^b (people) such as Rabi^ah and Mudar. Al-Mawardi said: It was called Qabilah because in it the lineages meet. The plural form is Qaba‘il (tribes) and perhaps it is also called Jamajim as per the words of al-Jawhari who said: the jamajim of the Arabs are the Qaba‘il (tribes) which gather the Butun (moieties).
قال أبو الهدى: ” القبيلة وهي التي دون الشعب ، وهي التي تجمع العمائر، وإنما سميت قبائل لتقابل بعضها ببعض واستوائها في العدد، وهي بمنزلة الصدر من الجسد”.
Abu-al-Huda said: The Qabilah (tribe) which is less than the sha^b (people) is what gathers al-^Ama‘ir (tribal subdivisions); it was called Qaba‘il because they face and meet one another and are equal in numbers and it is similar to the chest compared to the body.”
قال القلقشندي: “(الطبقة الثالثة):Tribal subdivision العمارة: بكسر العين وهي ما انقسم فيه أنساب القبيلة كقريش وكنانة ويجمع على عمارات وعماير”.
Al-Qalqashandi said: The third level: al-^Imarah with a kasrah on the ^ayn (tribal subdivision); it refers to the suddivisions of the lineages of the Qabilah (tribe) such as Quraysh and Kinanah and the plural form is ^imarat and ^amayir (tribal subdivisions).”
قال أبو الهدى: ” العمائر واحدها عِمارة وهي التي تجمع البطون وهي دون القبائل، وهي بمنزلة اليدين من الجسد”.
Abu-al-Huda said:” the singular form of al-^ama‘ir (tribal subdivisions) is ^imarah (tribal subdivision) and it gathers the Butun (moieties) and it is less than the Qaba‘il (tribes) and it is similar to the arms compared to the body.”
قال القلقشندي: “(الطبقة الرابعة):Moiety البطن: وهو ما انقسم فيه أنساب العمارة كبني عبد مناف، وبني مخزوم، ويجمع على بطون وأبطن”.
Al-Qalqashandi said: the fourth level is al-Batn (Moiety): in it the lineages of the ^imarah (tribal subdivision) divide such as Bani ^Abd Manaf and Bani Makhzum and the plural is Butun ( Moieties).
قال أبو الهدى: “البطون واحدها بطن وهي التي تجمع الأفخاذ”.
Abu-al-Huda said:” the singular form of Butun (Moieties) is Batn (Moiety) and it gathers the Afkhadh (Sub Moieties).”
قال القلقشندي: “(الطبقة الخامسة):Sub moiety الفخذ: وهو ما انقسم فيه أنساب البطن كبني هاشم، وبني أمية، ويجمع على أفخاذ”.
Al-Qalqashndi said: the fifth level is al-Fakhdh (Sub Moiety): in it the lineages of the Batn (Moiety) divide such as Bani Hashim and Bani ‘Umayyah and the plural form is Afkhadh (Sub Moieties).”
قال أبو الهدى: “الأفخاذ ويقال للفرقة التي تنشعب من البطن، وفي هذه التسمية إشارة لقرب الفخذ من البطن”.
Abu-al-Huda said: the Afkhadh (Sub Moieties) is a name for what branches out from the Batn (Moiety).”
قال القلقشندي: “(الطبقة السادسة):Phratry الفصيلة: بالصاد المهملة وهي ما انقسم فيه أنساب الفخذ كبني العباس. قلت: هكذا رتبها الماوردي في الأحكام السلطانية، وعلى نحو ذلك جرى الزمخشري في تفسيره في الكلام على قوله تعالى: {وجعلناكم شعوبًا وقبائل} إلا أنه مثل الشعب بخزيمة، وللقبيلة بكنانة، وللعمارة بقريش، وللبطن بقصي، وللفخذ بهاشم، وللفصيلة بالعباس، وبالجملة فالفخذ يجمع القبائل، والبطن يجمع الأفخاذ، والعمار تجمع البطون، والقبيلة تجمع العمائر، والشعب يجمع القبائل”.
Al Qalqashandi said:” the sixth level the Fasilah with a dotless sad (Phratry); in it the lineages of the Fakhdh (Sub Moiety) divide such as Bani al-^Abbas. I said: this is how al-Mawardi structured it in al-Ahkam as-Sultaniyyah and likewise did az-Zamakhshari when he interpreted the saying of Allah the Exalted {وجعلناكم شعوبًا وقبائل} except he gave Khuzaymah as an example of Sha^b (people) and Kinanah of Qabilah (tribe) and Quraysh of ^Imarah (tribal subdivision) and Qusayy of Batn (Moiety) and Hashim of Fakhdh (Sub Moiety) and al-^Abbas of Fasilah (Phratry). In general the Fakhdh (Sub Moiety) gathers the Qaba‘il (tribes) and the Batn (Moiety) gathers the Afkhadh (Sub Moieties) and the ^Imar (tribal subdivisions) gather the Butun (Moieties) and the Qabilah (tribe) gathers the ^Ama‘ir (tribal subdivisions) and the Sha^b (people) gathers the Qaba‘il (tribes).”
قال أبو الهدى: “الفصائل واحدها فصيلة وهي أهل بيت الرجل وخاصته، قال الله تعالى: {يود المجرم لو يفتدي من عذاب يومئذ ببنيه وصاحبته وأخيه وفصيلته التي تؤويه} [سورة المعارج]، وهي بمنزلة القدم وهي مفصل يشتمل على عدة مفاصل”.
Abu al-Huda said:” the singular form of Fasa‘il (Phratries) is Fasilah ( Phratry); it refers to the family in the mans household and his special people. Allah the Exalted said in surah al-Ma^arij
قال الله تعالى: {يود المجرم لو يفتدي من عذاب يومئذ ببنيه وصاحبته وأخيه وفصيلته التي تؤويه}
The ayah means: the criminal will wish on the Day of Judgment to be ransomed from the torture with his children and wife and brother and his Fasilah (Phrantry) that accommodate him.
The fasilah (Phrantry) is similar to the foot which is a limb that contains several joints.”
قال القلقشندي: “قال النووي في تحرير التنبيه: وزاد بعضهمclan العشيرة قبل الفصيلة. قال الجوهري: وعشيرة الرجل هم رهطه الأدنون. قال أبو عبيدة عن ابن الكلبي عن أبيه: تقديم الشعب ثم القبيلة ثم الفصيلة ثم العمارة ثم الفخذ، فأقام الفصيلة مقام العمارة في ذكرها بعد القبيلة، والعمارة مقام الفصيلة في ذكرها قبل الفخذ، ولم ينكر ما يخالفه. ولا يخفى أن الترتيب الأول أولى وكأنهم رتبوا ذلك على بنية الإنسان فجعلوا الشعب بمثابة أعلى الرأس، والقبائل بمثابة قبائل الرأس وهي القطع المشعوب بعضها إلى بعض تصل بها الشؤون وهي القنوات التي في القحف لجريان الدمع، وقد ذكر الجوهري أن قبائل العرب إنما سميت بقبائل الرأس، وجعلوا العمارة تلو ذلك إقامة للشعب والقبيلة مقام الاساس من البناء، وبعد الأساس تكون العمارة وهي بمثابة العنق والصدر من الإنسان، وجعلوا البطن تلو العمارة لأنها الموجود من البدن بعد العنق والصدر، وجعلوا الفخذ تلو البطن لأن الفخذ من الإنسان بعد البطن، وجعلوا الفصيلة تلو الفخذ لأنها النسب الأدنى الذي يصل عنه الرجل بمثابة الساق والقدم إذ المراد بالفصيلة العشيرة الأدنون بدليل قوله تعالى: {وفصيلته التي تؤويه} أي تضمه إليها، ولا يضم الرجل إليه إلا أقرب عشيرته.
واعلم أن أكثر ما يدور على الألسنة من الطبقات الست المتقدمة القبيلة ثم البطن وقل أن تذكر العمارة والفخذ والفصيلة، وربما عبر عن كل واحد من الطبقات الست بالحي إما على العموم مثل أن يقال: حي من العرب وإما على الخصوص مثل أن يقال حي من بني فلان” انتهى كلام القلقشندي.
قال أبو الهدى: ” العشائر واحدها عشيرة وهم الذين يتعاقلون إلى أربع ءاباء، وسميت بذلك لمعاشرة الرجل ايام قال الله تعالى: {وأنذر عشيرتك الأقربين} الآية [سورة الشعراء 214] فدعا النبي صلى الله عليه وسلم قريشًا إلى أن اقتصر على عبد مناف وهم يجتمعون معه في الجد الرابع فمن هنا جرت السنة بالمعاقلة إلى أربعة، وهم بمنزلة الساقين من الجسد يُعتمد عليهما دون الأفخاذ”.
وزاد أبو الهدىKindred الرهط والأسرة فقال: “فهم رهط الرجل وأسرته وهي بمنزلة القدم، والرهط دون العشرة والأسرة أكثر من ذلك قال الله تعالى: {وكان بالمدينة تسعة رهط يفسدون في الأرض ولا يصلحون} [سورة النمل]، وقال أبو طالب في قصيدته:
وأَحضرتُ عندَ البَيتِ رهطي وأسرَتي * وأمسكتُ في أبوابِهِ بالوَصَائِلِ
عنى برهطه بني أبيه عبد المطلب وكانوا دون العشرة، وأسرته من بني عبد مناف الذين عاضدوه على نصرة النبي صلى الله عليه وسلم”.
Al-Qalqashandi said: An-Nawawiyy said in the edit of at-Tanbih: some have added al-^ashirah (clan) before the Fasilah (Phartry). Al-Jawhariyy said: The ^Ashirah (clan) of a man are his close Raht (Kindred). Abu ^Ubaydah related from al-Kalbiyy who related from his father: Placing first the sha^b (people) then the Qabilah (tribe) then the Fasilah (Phratry) then the ^Imarah (tribal subdivision) then the Fakhdh (Sub Moiety). Hence he placed after the Qabilah the Fasilah in place of the ^Imarah and the ^Imarah in place of the Fasilah before the Fakhdh and he did not denounce that which disagrees with him.
It is clear that the first structure has a higher priority as if they have organized it in line with the organization of the human body, so they considered the sha^b similar to the top of the head and the Qaba‘il similar to the intertwined parts of the head to which the tear canals are attached. Al-Jawhariyy mentioned that the Qaba‘il (tribes) of the Arabs where named as such after the intertwined parts of the head, and they considered the ^Imarah comes after to serve as a basis for the Sha^b and Qabilah as the case of how the foundation serves the building and after the foundation comes the ^Imarah which is similar to the neck and chest of a human being and they considered the Fakhdh after the Batn because the thigh of a human being comes after the abdomen and they considered the Fasilah after the Fakhdh, because it is the lowest lineage that attaches to a man, similar to the shank and foot since what is meant by the Fasilah is the closest ^Ashirah as in the saying of Allah وفصيلته التي تؤويه which means the Fasilah that accommodate him and what accommodates a man is his closest ^Ashirah.
Know that most what is talked about regarding the six levels are the Qabilah and Batn and rarely is mentioned about ^Imarah, Fakhdh and Fasilah also it is possible to express any of the six levels by Hayy (community) either generally as in saying a Hayy (community) of Arabs or specifically as in saying a Hayy (community) of Bani so and so. This is where the saying of al-Qalqashandi ends.
Abu-al-Huda said: the singular form of ^Asha‘ir (clans) is ^ashirah (clan) and they are those who attach to four fathers and was called as such to the ^Ishrah-association of a man as in the saying of Allah the Exalted in Surah ash-Shu^ara‘, 214 {وأنذر عشيرتك الأقربين} which means warn your closest clan, hence the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam warned Quraysh and confined it to ^Abd Manaf with whom his lineage attaches to the fourth grandfather, so this is why the attachment is up to four, and they are similar to the shanks compared to the body and are relied upon underneath the thighs.”
Abu-al-Huda added the Raht (Kindred) and ‘Usrah (family) and said:” they are the Raht (kindred) of a man and his ‘Usrah (family) and they are similar to the foot. The Raht is less than ten and the “Usrah is more, Allah the Exalted said in surah an-Naml: {وكان بالمدينة تسعة رهط يفسدون في الأرض ولا يصلحون} which means: there were in the city nine constituting a Raht causing mischief in the land and do not do good. Abu Talib said in his poem:
وأَحضرتُ عندَ البَيتِ رهطي وأسرَتي * وأمسكتُ في أبوابِهِ بالوَصَائِلِ
This means I brought to the blessed house my Raht (kindred) and ‘Usrah (family) and Held to the gates by the hinges. What he meant by his Raht was the sons of his father Abu Talib and they were less than ten and his “Usrah among Bani ^Abd Manaf who joined him in supporting the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam.