خطبة الجمعة: مناقب صاحب الخلق العظيم صلى الله عليه وسلم
The Merits of the One with the Greatest Manners,
sallallahu ^alayhi wa sallam
الخطبة الأولى: الحَمْدُ للهِ الوَّاحِد الأحَد الفَردِ الصّمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوًا أحد، أحمده تعالى وأستهديه وأشكره، والصلاة والسلام على سيدنا محمد، من بعثه الله رحمة للعالمين هاديًا ومبشرًا ونذيرًا فبلغ الرسالة وأدّى الأمانة وجاهد في الله حق جهاده. وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره الكافرون وأشهد أن سيدنا محمدًا عبده ورسوله صلى الله عليه وعلى كل رسول أرسله.
I praise Allah, who is clear of partners and is not a body and is indivisible, who has no similar and needs none, who is not born and is not begotten and who has no equal. I praise Allah the exalted and seek His guidance and thank Him, and I ask Allah to raise the rank of Prophet Muhammad, sallallahu ^alayhi wa sallam, and protect his nation from what he fears for them; the Prophet whom Allah sent as a mercy to the worlds providing for them guidance and giving them the good news of Paradise and warning them from the torment of Allah; indeed he conveyed the message and fulfilled that with which he was entrusted and he strived in the ways of Allah as it is due to Allah. I testify that no one is God except Allah, alone without a partner, who sent His Messenger with guidance and the true religion so it may shine over all other religions despite the dislike of the blasphemers, and I testify that our master Muhammad is His slave and Messenger, may Allah raise his rank and the ranks of every Messenger He sent.
أما بَعْدُ عِبَادَ الله أُوصيكُم ونَفسي بِتَقوى اللهِ العَظيم، إتقوا اللهَ حَقَ تُقَاتِهِ ولا تَمُوتُنَ إلا وأنتُم مُسلِمُون.
يقول الله تعالى في كتابه العزيز (يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ إنَّآ أَرسَلنَكَ شَاهِدًا وَمُبَشِرًا وَنَذِيرًا وَدَاعِيًا إِلَى اللهِ بإِذنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا) الأحزاب /45-46.
Thereafter, O slaves of Allah, I order you and myself with Godfearingness and piety, be pious the way it is due to Him and endeavor to not die except as Muslims. Allah the exalted said in His Glorious Book in Surah al-Ahzab, 45-46:
(يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ إنَّآ أَرسَلنَكَ شَاهِدًا وَمُبَشِرًا وَنَذِيرًا وَدَاعِيًا إِلَى اللهِ بإِذنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا) الأحزاب /45-46.
This ayah means: O Prophet We have sent you as a witness and giver of the good news of Paradise and Warner from the torment of Allah and caller to Allah, as per His orders, and as a lantern of enlightenment.
إِخوة الإيمان ها نحن في شهر ربيع الأول، الشهر الذي شع فيه نور النبي محمد عليه الصلاة والسلام، ففي الثاني عشر من شهر ربيع الأول كان مولد خير الكائنات محمد عليه الصلاة والسلام. والاحتفالات تتوالى والخطب في مدح نبينا عليه الصلاة والسلام تتكاثر، والأناشيد والأشعار في مدح خير البرية تتعالى، تعلو بها حناجر المنشدين رغم أنوف نفاة التوسل المشبهة، رغم أنوف المجسمة الوهابية مبغضي رسول الله صلى الله عليه وسلم، يقول الله تعالى في القرءان الكريم: (مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَآ أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُم وَلَكِن رَّسولَ اللهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِيِّنَ) الأحزاب / 40.
Praise be to Allah and may Allah increase the honor and raise the rank of our Master Muhammad, sallallahu ^alayhi wa sallam.
Thereafter dear Muslims:
On the 12th of Rabi^ ul-‘Awwal of every year an honored and glorified memory shines over the whole world, and is commemorated by the entire Muslim world. They celebrate the birth of the best human, our Master Muhammad, sallallahu ^alayhi wa sallam.
Islamic chant (Madih) groups loudly praise the Prophet, sallallahu ^alayhi wa sallam, and the poems and speeches stating his good traits and manners are delivered in spite of the Wahhabiyys, who have hatred toward the Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam. Allah said in the Honorable Qur’an:
(وَلَكِن رَّسولَ اللهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِيِّنَ)
It means that Muhammad was the last of the messengers and the prophets, sallallahu ^alayhi wa sallam.
بُعث رسول الله صلى الله عليه وسلم وكان ابن أربعين. وُلد صلى الله عليه وسلم في مكة عام الفيل وبُعث عليه الصلاة والسلام في مكة أيضًا يدعو إلى الله تعالى على هدي الإسلام الذي سبقه به جميع إخوانه الأنبياء والمرسلين. هذا النبي العظيم كانت سيرته عطرة، كان خُلُقَهُ الحَسَن معروفًا مشهودًا له به قبل النبوة وبعدها. فقد عُرف صلى الله عليه وسلم مع أنه نشأ يتيمًا بأنه الصادق الأمين عُرف بالأخلاق السامية والعادات الحسنة الطيبة، لم تُعْرَف على رسول الله صلى الله عليه وسلم رذيلة واحدة لا قبل النبوة ولا بعدها. اصطفاه الله تعالى على العالمين وجعله أكرم النبيين وفضّله تعالى على جميع الخلائق أجمعين. هذا النبي العظيم الذي يحتفل المسلمون بمولده لا بُدَّ لنا من أن نُعَرّج على صفاته الكريمة العظيمة ولا بد لنا من أن نُذَّكِر المسلمين بأحكام إسلامية قيمة كريمة جاء بها رسول الله صلى الله عليه وسلم، لأن محبة النبي عليه الصلاة والسلام تكون بالإيمان به صلى الله عليه وسلم، أليس الله تعالى يقول: ( قُلْ إنْ كُنْتُمْ تُحبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ) ءال عمران / 31.
The Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam, was born in Makkah, he received the revelation in it when he was forty years old.
He preached Islam as did the prophets and messengers before him, and was known to have great traits and manners even before he received revelation; he never committed any vile or bad action neither before prophethood nor after it.
Allah, the Exalted, chose him from among the human beings; Muslims do celebrate the birth of this great Prophet and we will try to mention some of the matters pertaining to the belief in his message.
The Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam said: Allah said in the Honorable Qur’an:
(قُلْ إنْ كُنْتُمْ تُحبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ)
It means: “If you love Allah, then follow me, and Allah will love (accept your deeds) you.”
فمن أنكر نبوة محمد عليه الصلاة والسلام فهو مكذب بالله تعالى. ومن شك في نبوة محمد عليه الصلاة والسلام فهو مكذب بالله تعالى، ومن نفى أو توقف في نبوة محمد عليه الصلاة والسلام لا يكون مؤمنًا بالله تعالى، وذلك لأن الله تعالى قال في القرءان الكريم: (وَمَن لَّم يُؤمِن بِاللهِ وَرَسُولِهِ فَإِنَّآ أَعتَدنَا لِلكَافِرِينَ سَعِيرًا) الفتح /13.
So, the one who denies the prophethood of Muhammad, sallallahu ^alayhi wa sallam, has belied Allah. He who has doubt in the prophethood of Muhammad, sallallahu ^allayhi wa sallam, has belied Allah which means that he is not a believer. Allah said in the Qur’an:
(وَمَن لَّم يُؤمِن بِاللهِ وَرَسُولِهِ فَإِنَّآ أَعتَدنَا لِلكَافِرِينَ سَعِيرًا)
It means: “Those who do not believe in Allah and His Messenger are blasphemers, for whom Allah has prepared Hellfire.”
في غزوة تبوك أصاب الناس مجاعة فأقبلوا إلى النبي صلى الله عليه وسلم وقالوا له يا رسول الله: لو أذنت لنا فنحرنا نواضحنا. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: افعلوا. فجاء عمر فقال: يا رسول الله إن فَعلتَ قَلَ الظَهَّرُ (أي الركوب أي ما يركب عليه) ولكن أُدعُهُم بِفَضلِ أزوادِهم ثم أُدعُ اللهَ بالبركة لَعَلَ اللَه أن يجعَلَ في ذلك. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: نعم. فدعا بنطع – الجلد – فَبَسَطَهُ ثم دعا بفضلِ أزوادهم. فجعل الرجل يجئُ بكفِ ذرةٍ ويجئُ الآخر بكفِ تمرٍ ويجئُ الآخر بكسرةٍ حتى اجتمع على النطع من ذلك شئ يسير. فدعا رسول الله بالبركة. ثم قال: خذوا في أوعيتكم فأخذوا في أوعيتهم حتى ما تركوا في العسكر وعاءً إلا ملؤوه. فأكلوا حتى شبعوا وفضلت فضلة فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أشهد أن لا إله إلا الله وأني رسول الله لا يلقى الله تعالى بهما عبدٌ غير شاكّ فيُحجَبُ عن الجنة. هذه معجزة لرسول الله صلى الله عليه وسلم كثّر الله القليل بدعائه وقال بعد ذلك: أشهد أن لا إله إلا الله وأني رسول الله لا يلقى الله تعالى بهما عبدٌ غير شاكّ فيُحجَبُ عن الجنة.
People came to the Prophet, sallallahu ^alayhi was sallam, when they suffered famine during the charge on Tabuk, they said to him: “O Messenger of Allah we are asking your permission to slaughter our animals which we use for riding.” The Messenger of Allah, sallallahu ^allayhi was sallam, said to them: “Do so.” Then ^Umar said: “O Messenger of Allah if you were to permit that, then not much will be left for people to use for riding; however, I would suggest that you ask them to bring whatever left from their supplies and then supplicate to Allah to make blessing for them in whatever they will bring.” To that the Messenger of Allah, sallallahu ^allayhi was sallam, answered: “Yes.” He ordered that leather be spread on the ground and told them to bring whatever supplies they still have. Some of them brought a handful of corn, others brought a handful of dates, and some others brought small pieces of bread. They kept on doing that until a little amount of supplies was collected on that leather. Then the Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam, asked Allah to bless the gathered supplies, he asked them then to fill their pots. They filled all of the pots they had and ate until they were full even some food was left. The Messenger of Allah, sallallahu ^allayhi wa sallam, then said: “He who dies testifying that there is no God except Allah and I am the Messenger of Allah will definitely enter Paradise.” Which means that he will enter Paradise even though if he entered Hell before that for the sins which he committed and did not repent from them before he dies, because he testified that there is no God except Allah and that Muhammad is the Messenger of Allah and died on that belief. That was a miracle for the Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam, because the little food became plenty due to the supplication of the Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam; and he said after that:
“He who dies testifying that there is no God except Allah and I am the Messenger of Allah will definitely enter Paradise.”
فالجنة حرام على مَن كذّب الله، الجنة حرامٌ على من كذّب رسول الله، حرامٌ على من شك في وجود الله، حرام على من شك في نبوة رسول الله، حرام على من سَخر من الله، وحرام على من استهزأ بالله، وعلى من استهزأ برسول الله، الجنة حرام على من سب الله وعلى من سب رسول الله صلى الله عليه وسلم.
أليس الله تعالى يقول: ( قُلْ إنْ كُنْتُمْ تُحبُّونَ اللهَ) أي قل لهم يا محمد: ( إنْ كُنْتُمْ تُحبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ). هذا النبي العظيم وجميع إخوانه من النبيين والمرسلين اصطفاهم الله على سائر خلقه. كلهم يجب لهم الصدق فيستحيل عليهم الكذب. كلهم تجب لهم الأمانة فتستحيل عليهم الخيانة، كلهم تجب لهم الصيانة فتستحيل عليهم الرذالة.
الأنبياء عليهم الصلاة والسلام كلهم نشأوا على الإيمان قبل النبوة وبعدها ولم يحصل منهم شك في الله، لم يحصل منهم أي كفر أبدًا، فيستحيل عليهم الكفر والكبائر والرذائل قبل النبوة وبعدها، كما يستحيل عليهم صغائر الخسة والدناءة قبل النبوة وبعدها كسرقة لقمة.
Those who belie Allah, His Prophet, have doubt in Allah, have doubt in the prophethood of Muhammad, mock Allah and His Messenger, cuss Allah and His Messenger, sallallahu ^alayhi wa sallam, will never enter Paradise.
This great Prophet may Allah increase his honor and raise his rank and the rank of all of the prophets, who are the best creations, is attributed with truthfulness and trustworthiness and intelligence same as all of the prophets. Consequently, lying, dishonesty, vileness, stupidity, and dullness are impossible to be among their attributes. They must be attributed with impeccability of blasphemy, enormous sins (kaba‘ir), and the small mean sins, before and after Prophethood. The prophets are also attributed with bravery; none of them was a coward as some ignorant claim.
فهؤلاء العظماء الأنبياء الذين جعلهم الله تعالى قدوة للناس يحتفل المسلمون في هذه الأيام بذكرى مولد سيدهم سيد العالمين وخاتم الأنبياء والمرسلين سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم الذي أتانا بشرع عظيم بيّن فيه الحلال والحرام، بيّن فيه الواجب والمندوب والمكروه والباطل والصحيح، فطوبى لمن تعلم دين الله وطبق على نفسه وعلّم والديه وزوجته وأولاده وأحبابه وجيرانه ممن يسمعون النصح، أليس الله تعالى يقول:
(قُل هَل يَستَوِي الَّذِينَ يَعلَمُونَ والَّذِينَ لاَ يّعلَمُونَ) الزمر /9.
In this month Muslims commemorate the birth of the Master of these great prophets our Master Muhammad, sallallahu ^alayhi wa sallam. This great prophet came with a great shar^ (law) indicating: The lawful (halal), the unlawful (haram), the obligatory (wajib), the recommended (sunnah), the disliked (makruh), the valid (sahih), the invalid (batil). He who learns the personal obligatory knowledge and passes it on to his parents, wife, kids, beloved ones, neighbors has won a lot.
فواظبوا على حضور مجالس علم الدين والزموا أحكام دين الله تعالى تكونوا حقيقة ممن يتبعون الرسول النبي الأمي الاتباع الصحيح الكامل، أما مجرد حفظ الأناشيد وتوزيع الحلوى والأطعمة ونشر الزينة هنا وهناك من غير أداء الواجبات واجتناب المحرمات فهذا لا يرضاه رسول الله صلى الله عليه وسلم إنما الذي يحبه رسول الله صلى الله عليه وسلم لنا أن نؤدي الواجبات ونجتنب المحرمات التي نهى الله عنها، وإظهار هذه الشعائر مجردًا عن أداء الواجبات واجتناب المحرمات لا يُغني، بل لا بد من أداء الواجبات واجتناب المحرمات، فلسنا نقرّ الطائفة الوهابية التي تُحرّم على المسلمين الاحتفال بمولد النبي صلى الله عليه وسلم ومع ذلك لا نقرّ أولئك المطربين الذين ينشدون ويطربون الناس بأصواتهم ولا يؤدون الواجبات ويجتنبون المحرمات فاتّباع النبي صلى الله عليه وسلم يكون بأداء الواجبات واجتناب المحرمات.
Dear Muslims do attend the Religious Knowledge sessions and implement what you learn so that you will be complete and true followers of the Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam. However, chanting and praising the Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam, and decorating here and there without performing the obligations and avoiding the prohibitions is not what the Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam, loves for us. What he loves for us is to perform the obligations and to avoid the prohibitions. While we say that we stress on our disagreement with the Wahhabiyys sect who deem unlawful celebrating the birth (Mawlid) of the Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam, also we disagree with those singers who perform the unlawful singing without performing the obligations and avoiding the prohibitions.
هذا واستغفر الله لي ولكم
الخطبة الثانية: إِنَّ الحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَغفِرُهُ وَنَسْتَهْدِيْهِ وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسْولُهُ، صَلَواتُ اللهِ وَسَلامُهُ عَليْهِ وَعَلَى كُلِ رَسْولٍ أَرْسَلَهُ.
أما بعد عباد الله أوصيكم وأوصي نفسي بتقوى الله العظيم.
يقول الله تعالى في كتابه العزيز:
(يَآ أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُم إِنَّ زَلزَلَةَ السَّاعَةِ شَئٌ عَظِيمٌ، يَومَ تَرَونَهَا تَذهَلُ كُلُّ مُرضِعَةٍ عَمَّآ أَرضَعَت وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَملٍ حَملَهَا، وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُم بِسُكَارَى ولَكِنَّ عَذَابَ اللهِ شَدِيدٌ) سورة الحج / 1-2.
عِبَادَ اللهِ أُذكِركُم بأنَ اللهَ تَعَالَى أَمَرَكُم بِأَمرٍ عَظيمْ أَمَرَكُم بِالصَّلاةِ وَالسَلامِ عَلَى نَبِيِّهِ المُصّطَفَى الكَريمْ فَقَالَ رَبُنَا وَهُوَ أَصْدَقُ القَائِلين:
(إِنَّ اللهَ وَمَلآئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيهِ وَسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا)
سورة الأحزاب / 56.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى ءَالِ إِبْرَاهِيمَ إنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحمَّدٍ وَعَلَى ءالِ مُحمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى ءَالِ إِبْرَاهِيمَ إنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
اللَّهُمَّ إنَّا دَعَونَاكَ فاستَجِبْ لَنَا دُعَاءنَا فاغْفِر اللَّهُمَّ لَنَا ذَنَوبَنَا وإسرَافَنَا في أمرِنَا، اللَّهُمَّ اغفِر لِلمؤمنينَ والمؤمِنَات الأحياءَ مِنْهُمْ والأموَاتْ، رَبَنَا ءاتِنَا في الدُنيَا حَسَنَةً وفي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَار، اللَّهُمَّ اجعَلنَا هُدَاةًً مُهتَدين غَيرَ ضَالينَ ولا مُضِّلين، اللَّهُمَّ استُر عَوراتِنا وءامِنْ رَوعَاتِنَا واكفِنا مَا أهَمَنَا وَقِنَا شَرَ مَا نَتَخوَف.
عِبَادَ الله إِنَّ اللهَ يَأمُرُ بِالعَدلِ والإحسَانِ وإِيتَآءِ ذِي القُربَى ويَنهَىَ عَنِ الفَحشَآءِ والمُنكَرِ والبَغِي، يَعِظُكُم لَعَلَّكُم تَذَكَّرُونَ. أُذكُروا اللهَ العَظيمَ يَذكُرُكُم واشكروهُ يزدكُم، واستغفروهُ يَغفِر لَكُم واتقُوهُ يَجعَل لَكُم مِنْ أَمرِكُمْ مَخرَجًا، وأقِم الصَّلاة.