قال شيخ الاسلام القطب الغوث الاكبر الامام السيد احمد الرفاعي رضى الله عنه ونفعنا به: كل دين لم يحط بالعقل فليس بدين وكل عقل لم يحط بالدِّين فليس بعقل. اي ليس بعقل كامل.
The Shaykh of Islam the great pillar of Islam the greater source of rescue the imam and the master Ahmad arRifaa’iyy, may Allah raise his rank and make us benefit from him:
“Any religion that is not supported by the sound intellect is not a religion and any intellect that is not supported by the religion is not a sound intellect.” That is, it is not a fully sound intellect.
قال سيد الطائفة الصوفية الجنيد بن محمد البغدادي رضى الله عنه: الطريق الى الله مسدودة الا على المقتفين آثار رسول الله صلى الله عليه وسلم.
The master of the faithful Sufis alJunayd bin Muhammad alBaghdadiyy, may Allah raise his rank said: the way to reach Allah’s acceptance is blocked except for those who follow the footsteps of Allah’s Messenger, صلى الله عليه وسلم.
وكلام أهل الاتحاد شطط على خلاف العقل اذ قالوا ليس في الواقع الا ذات واحدة وهي حقيقة الوجود ولها تقيدات بقيود اعتبارية بحسب ذلك تتراءى اي تُظن موجودات متمايزة فيتوهم من ذلك تعدد حقيقي وليس كذلك بل الكل حقيقة واحدة … فقالوا ليس في الوجود سوى الله وان هذه الصور المرئية والكثرة المشهودة أمور اعتبارية وخيالات وهمية ليس لها حقيقة مغايرة لحقيقة الحق.
والجواب عليه: هذا خروج عن طور العقل فإن بداهيته شاهدة بتعدد الموجودات تعدداً حقيقياً وانه ذوات وحقائق مختلفة بالحقيقة دون الاعتبار فقط.
قال الامام الجنيد: التوحيد هو أفراد القديم من المحدَث.
Those who advocate Unionship among the corrupted sufis say that there is in reality one self and it’s a reality that exists and has certain considerations which makes it seem that it is different existing things and one may tend to think that there are real distinct things. They say it isn’t so but rather all things are one reality. They say only Allah exists and the observed images and multiple diversity are only mental matters and virtual imaginations without any reality that is different from the reality of Allah.
To rebuke this blasphemous belief it is said: this belief is in contradiction with the sound mental intellect because by its axiomatic response it witnesses the diversity and multiplicity of existing things as being real multiple things and it refers to different selves and realities by being different in their real existence and not only by just what mentally they stand for.
Imam alJunayd said: AtTawheed is to distinguish the Enternal (ie, Allah) from created things.