Prophet’s Migration, sallallaahu `alayhi wa sallam
• The immigration of Prophet Muhammad, otherwise known as the Hijrah, was not about running away from being killed, nor was it about fear, or a retreat from bidding the lawful or forbidding the unlawful. The Hijrah was done in obedience to what Allah had ordered. During the Hajj season, when the people gathered, the Prophet peace be upon him used to call them to Islam and say to them:
قولوا لا اله الا الله تفلحوا
“say no one is God except Allah and then you will succeed”.
• The Prophet was very patient with what the blasphemers had done to him. His companions tolerated many types of torture including whipping, hitting, imprisonment, burning, and execution. Yet when they gained the support and aid from Allah, it was as if they had turned into a solid rock that could not be scratched. Their pious heartbeats and their silent supplications shook the hearts and thrones of the disbelievers.
• Consider the words of our master Muhammad after the people had come to his uncle Abu Talib and asked: “what does your nephew want out of his call to Islam? If he wants status we shall give him it and we will not do anything without his consultation. If he wants money, we will collect it for him until he becomes the richest amongst us. If he wants to rule us, we shall give him the position of king.
قول عتبة بن ربيعة في أمر رسول الله صلى الله عليه وسلم [ ما دار بين عتبة وبين رسول الله صلى الله عليه وسلم ] قال ابن إسحاق : وحدثني يزيد بن زياد ، عن محمد بن كعب القرظي ، قال : حدثت أن عتبة بن ربيعة ، وكان سيدا ، قال يوما وهو جالس في نادي قريش ، ورسول الله صلى الله عليه وسلم جالس في المسجد وحده : يا معشر قريش ، ألا أقوم إلى محمد فأكلمه وأعرض عليه أمورا لعله يقبل بعضها فنعطيه أيها شاء ، ويكف عنا ؟ وذلك حين أسلم حمزة ، ورأوا أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يزيدون ويكثرون ؛ فقالوا : بلى يا أبا الوليد ، قم إليه فكلمه
فقام إليه عتبة حتى جلس إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقال : يا ابن أخي ، إنك منا حيث قد علمت من السطة في العشيرة ، والمكان في النسب ، وإنك قد أتيت قومك بأمر عظيم فرقت به جماعتهم وسفهت به أحلامهم وعبت به آلهتهم ودينهم وكفرت به من مضى من آبائهم ، فاسمع مني أعرض عليك أمورا تنظر فيها لعلك تقبل منها بعضها . قال : فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم : قل يا أبا الوليد ، أسمع ؛ قال : يا ابن أخي ، إن كنت إنما تريد بما جئت به من هذا الأمر مالا جمعنا لك من أموالنا حتى تكون أكثرنا مالا ، وإن كنت تريد به شرفا سودناك علينا ، حتى لا نقطع أمرا دونك ، وإن كنت تريد به ملكا ملكناك علينا ؛ وإن كان هذا الذي يأتيك رئيا تراه لا تستطيع رده عن نفسك ، طلبنا لك الطب ، وبذلنا فيه أموالنا حتى نبرئك منه ، فإنه ربما غلب التابع على الرجل حتى يداوى منه أو كما قال له .
حتى إذا فرغ عتبة ، ورسول الله صلى الله عليه وسلم يستمع منه ، قال : أقد فرغت يا أبا الوليد ؟ قال : نعم ، قال : فاسمع مني ؛ قال : أفعل ؛ فقال بسم الله الرحمن الرحيم حم تنزيل من الرحمن الرحيم كتاب فصلت آياته قرآنا عربيا لقوم يعلمون بشيرا ونذيرا فأعرض أكثرهم فهم لا يسمعون وقالوا قلوبنا في أكنة مما تدعونا إليه ثم مضى رسول الله صلى الله عليه وسلم فيها يقرؤها عليه . فلما سمعها منه عتبة ، أنصت لها ، وألقى يديه خلف ظهره معتمدا عليهما يسمع منه ؛ ثم انتهى رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى السجدة منها ، فسجد ثم قال : قد سمعت يا أبا الوليد ما سمعت ، فأنت وذاك
But the Prophet peace be upon him said to his uncle: “if they were to place the sun in my right hand and the moon in my left, I would not leave this call to Islam“.
قال ابن إسحاق : وحدثني يعقوب بن عتبة بن المغيرة بن الأخنس أنه حدث : أن قريشا حين قالوا لأبي طالب هذه المقالة ، بعث إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقال له : يا ابن أخي ، إن قومك قد جاءوني ، فقالوا لي كذا وكذا ، للذي كانوا قالوا له ، فأبق علي وعلى نفسك ، ولا تحملني من الأمر ما لا أطيق ؛ قال : فظن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قد بدا لعمه فيه بداء أنه خاذله ومسلمه ، وأنه قد ضعف عن نصرته والقيام معه . قال : فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : يا عم ، والله لو وضعوا الشمس في يميني ، والقمر في يساري على أن أترك هذا الأمر حتى يظهره الله ، أو أهلك فيه ، ما تركته قال : ثم استعبر رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فبكى ثم قام ، فلما ولى ناداه أبو طالب ، فقال : أقبل يا ابن أخي ، قال : فأقبل عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقال : اذهب يا ابن أخي ، فقل ما أحببت ، فوالله لا أسلمك لشيء أبدا .
There is not a single prophet that left the call to Islam, nor is there a prophet who neglected the call to Islam due to hardships or calamities that had overcome him. The blasphemers agreed to killing the Prophet peace be upon him. They encouraged one man from each tribe to hit the Prophet with their swords simultaneously so that his murder could be seen as done by all those tribes and so that no one from the Prophet’s family could seek revenge. Angel Jibril came to the Prophet peace be upon him telling him about their evil plan. Angel Jibril ordered the Prophet not to sleep in the same place he used to.
• The Prophet then called upon `Aliyy Ibn Abi Talib and instructed him to sleep on the same bed that the Prophet used to sleep on and to cover himself with the same green cloak that the Prophet used to cover himself with and that he will not be harmed. `Aliyy did this. A group of young blasphemers surrounded the Prophet’s house. On his way out, the Prophet peace be upon him picked up a handful of dirt. He sprinkled it on their heads, as he recited verses 1-9 from Surat Yasin.
• Ayah 40 of Surat At-Tawbah means:
إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
And he (the Prophet) would say to his companion not to be saddened, for they had support from Allah.
The companion mentioned in this Ayah is Abu Bakr as–Siddiq. This Ayah does not mean that Allah is physically present with them in the cave, because Islam states that Allah exists without a place. Rather the actual meaning of this Ayah is that Allah is supporting and giving victory to them over their enemies.
• Allah the Almighty saved the Prophet with the weakest spider’s web. A spider spun its web around the entrance of the cave where the Prophet was. Nearby two doves had laid eggs, and by the Will of Allah the Prophet was not seen by the blasphemers. The believers waited patiently in Madinah for the arrival of their beloved Prophet to their land. Some would go to the outskirts of Madinah every day waiting for him, others climbed trees to see if they could see him coming in the distance.
• On midday of a very warm day, the Ansar went out in many groups to the outskirts of Madinah as usual, expecting the arrival of the Prophet. They heard one of them yelling loudly and saying: “the one you have been waiting for has arrived”. Enthusiastically, hundreds rushed out to welcome and greet their master, Prophet Muhammad, while chanting. (The shaykh said that the chanting with طلع البدر علينا on that day is a narration with weakness. This is similar to the narration of two doves had laid eggs.)