الصمت وحفظ اللسان
The Reputable Silence and Protecting Ones Tongue
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى ءاله وأصحابه أجمعين.
أما بعد… يقول الله تعالى في القرءان الكريم:
(يَومَ تَشهَدُ عَلَيهِم أَلسِنَتُهُم وَأَيدِيهِم وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُواْ يَعمَلُونَ) النور / 24.
وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
“من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرًا أو ليصمت“ متفق عليه. معنى هذا الحديث أنه من كان يؤمن الإيمان الكامل المنجي من عذاب الله الموصل إلى رضوان الله فليقل خيرًا أو ليصمت لأن من ءامن بالله حقًا خاف وعيده ورجا ثوابه واجتهد في فعلِ ما أمره به وتركِ ما نهاه عنه، ومن ذلك ضبط جوارحه التي هي رعاياه وهو مسئول عنها كما قال الله تعالى:
(إِنَّ السَّمْعَ وَالبَصَرَ والفُؤَادَ كُلُّ أُوْلئِكَ كَانَ عَنهُ مَسْئُولاً) الإسراء/ 36.
وقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “وهل يكبُّ الناسَ في النارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ إِلاّ حَصائِدُ أَلسِنَتِهِمْ؟“ رواه الترمذي. فمن علم ذلك لا يسعه إلا تقوى الله فلا يتكلم إِلا بخير أو ليسكت.
Praise be to Allah and may Allah raise the rank of our Master Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam.
Thereafter, Allah said in the in Verse 24 of Surat an-Nur in the Honorable Qur’an:
(يَومَ تَشهَدُ عَلَيهِم أَلسِنَتُهُم وَأَيدِيهِم وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُواْ يَعمَلُونَ)
This verse means: “On the Day of Judgment when their tongues, their hands, and their feet testify against them as to what they used to do.”
Also, the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said:
“من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرًا أو ليصمت“
It means: “The one who believes in Allah and the Hereafter let him utter good things, or else, be silent.”
The meaning of this hadith is that the one who has the complete belief, which saves the torture of Allah and leads to the acceptance of Allah, then let him say something good or else it’s more beneficial for him to keep silent. Because, the one who has true belief in Allah will fear the threats of Allah, will pursue Allah’s reward, will do his utmost best to perform all of what Allah had ordained upon him to perform and avoid all the prohibitions; this includes preserving his body parts and organs which he’s responsible for and which he will be questioned about. Allah said in the Honorable Qur’an in Surat al-Isra‘, Verse 36:
(إِنَّ السَّمْعَ وَالبَصَرَ والفُؤَادَ كُلُّ أُوْلئِكَ كَانَ عَنهُ مَسْئُولاً)
It means: “On the Day of Judgment, one will be questioned for the usage of his hearing, sight and heart that he is responsible for.“
The Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said:
“وهل يكبُّ الناسَ في النارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ إِلاّ حَصائِدُ أَلسِنَتِهِمْ“
In this hadith the Prophet answered the question of Mu^adh Ibn Jabal, confirming what causes people to fall into Hellfire on their faces is the result of misusing their tongues. So let the one who knows this be God-fearing and not dare to speak but beneficial words; otherwise keep silent.
وهذا اللسان الذي هو من نِعم الله علينا، ينبغي أن يستعمل في ذكر الله وطاعته في الحث على الخير والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر وفي كل ما يعود على الناس بالنفع والخير. واما من يطلق العنان للسانه ويسترسل في المعاصي وإيذاء الآخرين به من غيبة وشتم وسب ولعنٍ بغير حق فإنما يوقع نفسه في المهالك.
لأن اللسان هو أكثر أفعال الإنسان فلزم مراقبة اللسان لأن كثرة الكلام ولو في المباح قد تجر إلى الحرام أو المكروه، و إنه مما قد تفشى في مجتمعاتنا، عادة قبيحة بل ومرض هدام يفتك بصاحبه ويفرق بين الأهل ويباعد بين الأحباب ويكون سببًا في البغضاء والتشاحن وهذا المرض هو الغيبة. وفي معرض كلامنا عن الغيبة فلنذكر أنفسنا بأن لا نكون ممن يساهم في نشر هذا المرض الهدام، وقد عرّف الرسول عليه الصلاة والسلام الغيبة لما سئل عنها. فعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “أتدرون ما الغيبة؟” قال: “الله ورسوله أعلم” قال: “ذِكْرُكَ أخاك بما يكره” قيل: “أرأيت إن كان في أخي ما أقول” قال: “إن كان فيه ما تقول فقد اغتبته وإن لم يكن فيه ما تقول فقد بهته“ رواه مسلم. وأما البُهتان فهو ذكرك أخاك المسلم بما ليس فيه بما يكرهه وإثم البهتان أشد من إثم الغيبة.
This tongue, which is among the endowments of Allah upon us, must be be used in making dhikr (remembering Allah), in obedience to Allah, reminding others to perform the good deeds, ordering the ma^ruf (obligations), forbidding the munkar (unlawful), and in all what brings benefit and goodness to people. The person who sets his tongue loose persistently to commit sins and cause harm to others with it, by way of gossiping, cussing, swearing, and damning others unrightfully, will lead oneself to a fell end.
Most of the action of the human being comes from using the tongue. Beware of misusing your tongue. Speaking too much even speaking words that are mubah (permissible) is not recommended as this may lead to speaking words that are sinful or disliked (makruh). Gossip (ghibah) is a disease prevailing in most societies. In addressing this issue, let us remind ourselves and others to be extremely cautious of not spreading this disease.
When the Prophet spoke about gossip (ghibah), he gave a very specific definition. In a hadith related by Muslim from the route of Abu Hurayrah, the Messenger, when asked about gossip (ghibah), said:
“ذِكْرُكَ أخاك بما يكره” قيل: “أرأيت إن كان في أخي ما أقول” قال: “إن كان فيه ما تقول فقد اغتبته وإن لم يكن فيه ما تقول فقد بهته“
The Prophet defined gossip (ghibah) as, “mentioning something about your Muslim brother that he hates in his absence.” The Prophet was asked, “What if that thing I mentioned was something truthful about him?” The Prophet said, “If it was in him, then you have committed gossip (ghibah), and if it was not in him, then you have committed al-buhtan <fabrication>”–which is a sin more enormous than gossip (ghibah).
ثم النميمة هي من جملة معاصي اللسان لأنها قولٌ يُراد به التفريق بين اثنين بما يتضمّن الإفساد والقطيعة بينهما والعداوة. قال الله تعالى:
(هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِيمٍ)
ولقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “لا يَدْخُلُ الجَنَّةَ قَتَّاتٌ“ رواه البخاري، والقتّات النمّام والمراد هنا أنه لا يدخل الجنة مع الأولين إن مات قبل أن يتوبَ من هذا الذنب. وهي والغيبة وعدم التنزه من البول أكثر أسباب عذاب القبر.
Tale-bearing, (namimah) is among the sins of the tongue. It is defined as spreading words among believers with the purpose of causing enmity and problems between them, this matter is forbidden. It is unlawful and sinful. Allah dispraised such people in the Qur’an in Surat al-Qalam, Verse 12:
(هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِيمٍ)
This verse highlights the ugliness of the sin of tale-bearing (namimah).
In the hadith related by al-Bukhariyy, the Prophet said:
“لا يَدْخُلُ الجَنَّةَ قَتَّاتٌ“
It means: “The one who commits tale-bearing (namimah) shall not be among the first group to enter Paradise.” The Muslim who dies without repenting from the sin of tale-bearing (namimah) will not be among the first group to be admitted to Paradise.
Tale-bearing (namimah), gossip (ghibah), and not cleaning one’s self properly from urine are the primary reasons for the torture in the grave.
وهذا اللسان قد يوقع صاحبه في الكفر والعياذ بالله تعالى كَسَبِّ اللهِ والأنبياءِ والملائكةِ ودينِ الإسلام وسب القرءان وتحليل أمر حرام معلوم من الدين بالضرورة أنه حرام كمن يقول عن شرب الخمر أو عن الزنا إنه حلال. ومعنى “أمر معلوم من الدين بالضرورة” أي أمر ظاهر بين المسلمين يعرفه الجاهل والعالم من المسلمين. ولقد اهتم العلماء بالتحذير من الكفر القولي ومن سائر أنواع الكفر ونصوا على ذلك في كتبهم، ومن هؤلاء الإمام النووي رضي الله عنه. وقد ثبت عن أحد الصحابة أنه أخذ بلسانه وخاطبه: يا لسان قل خيرًا تغنم واسكت عن شر تسلم من قبل أن تندم، إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: “أكثر خطايا ابن ءادم من لسانه” رواه الطبراني، ومن هذه الخطايا الكفر والكبائر. ولقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
“إِنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالكَلِمَةِ لا يَرَى بِهَا بَأسًا يَهوِي بِهَا في النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا“ رواه الترمذي
The tongue might even cause the person to fall into blasphemy we seek refuge with Allah ta^ala from it. Examples of such words of blasphemy are: Cussing or making fun of Allah, the prophets, the angels, the Religion of Islam, legitimating (deeming halal) what is commonly known among Muslims to be unlawful (haram) such as: drinking alcohol, adultery and fornication (zina). For something to be commonly known to be part of the Religion means that it is a matter that is known by all Muslims, both the laypeople and the scholars alike.
All the scholars of Islam were keen on warning from the blasphemous sayings and all other categories of blasphemy, and they wrote about it in their books; among those were Imam an-Nawawiyy.
It is confirmed that one of the Companions addressed his tongue by saying:
“O tongue, say what is good and you will gain, and keep silent about what is bad before you regret it. I heard the Messenger of Allah saying:
“أكثر خطايا ابن ءادم من لسانه“
It means: “Most of the sins of the children of Adam come from the tongue.”
The Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam also said:
“إِنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالكَلِمَةِ لا يَرَى بِهَا بَأسًا يَهوِي بِهَا في النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا“
It means: “A person may utter a word which he thinks or harmless, that will result in his falling the depth of seventy years into Hellfire.“
قال الله تعالى: (وَمَن يَرتَدِد مِنكُم عَن دِينِهِ فَيَمُت وَهُوَ كَافِرٌ فَأُوْلَئِكَ حَبِطَت أَعمَالُهُم فِي الدُّنيَا وَالأَخِرَةِ وَأُوْلَئِكَ أَصحَابُ النَّارِ هُم فِيهَا خَالِدُونَ) البقرة / 217.
والردة هي الخروج من الإسلام بلفظٍ أو فعلٍ أو اعتقاد كما قسمها النووي وغيره من شافعية وحنفية ومالكية وغيرهم.
ومن أمثال الردة الإعتقادية: كمن يعتقد أن الله يشبه المخلوقات، أو أنه جسم أو أنه نور بمعنى الضوء أو أنه روح.
ومن أمثال الردة الفعلية: كرمي المصحف أو الأوراق الشرعية في القاذورات.
ومن أمثال الردة القولية: كمن يسب الله أو الأنبياء أو الملائكة أو دين الإسلام أو القرءان.
ويجب على من وقع بالردة العود فورًا إلى الإسلام بالنطق بالشهادتين أما قول استغفر الله قبل التشهد لا ينفع بل لا بد من التشهد أولاً. قال الله تعالى:
(إِنََّ اللهَ لاَ يَغفِرُ أَن يُشرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشآءُ) النساء / 48.
Allah ta^ala said in Surat al-Baqarah, Verse 217:
(وَمَن يَرتَدِد مِنكُم عَن دِينِه فَيَمُتِ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُوْلَئِكَ حَبِطَت أَعمَالُهُم فِي الدُّنيَا وَالأَخِرَةِ وَأُوْلَئِكَ أَصحَابُ النَّارِ هُم فِيهَا خَالِدُونَ)
This verse means: “Those who commit apostasy existing from Islam and die as blasphemers, All their good deeds are voided in this life and in the hereafter. They are the dwellers of Hellfire living in it forever.”
Apostasy (Riddah) is leaving/parting from Islam by a saying, action or belief as was classified by Imam an-Nawawiyy along with others from the Shafi^iyy, Hanafiyy, and Malikyy schools.
Among the examples of blasphemy of belief: Believing that Allah resembles the creations or that He is a body, light, or a soul.
Among the examples of the blasphemy of actions: Throwing the (Qur’an) or other Islamic papers purposely and knowingly into the trash.
Among the examples of the blasphemy of saying: Cussing Allah, or the prophets, or the Angels, or Islam, or the Qur’an.
Anyone who commits blasphemy is obligated to return to Islam immediately by uttering the Testification of Faith: Ashhadu alla ilaha illallah wa ashhadu anna Muhammadar-Rasulullah,
“I testify that no one is God except Allah and I testify that Muhammad is the Messenger of Allah.“
As for saying: “O Allah forgive me” before uttering the Testification of Faith does not benefit that person. That person has to utter the Testification of Faith to clear himself from blasphemy.
Allah said in the Qur’an in Surat an-Nisa‘, Verse 48:
(إِنََّ اللهَ لاَ يَغفِرُ أَن يُشرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشآءُ)
It means: “Allah does not forgive the ones whom associate partners with Him, and He forgives whoever commits what is less than that for whomever He wills.“
فبعض الناس الذين لا يبالون ولا يهتمون بضبط ألسنتهم وحفظها من الكفر يسارعون إلى التسخط على الله عند أي حادث يقع لهم أو مصيبة تحل بهم وهم في الحقيقة يوقعون انفسهم في الكفر الذي هو أكبر ذنب وهو الذنب الذي لا يغفره الله لمن مات عليه، قال تعالى: (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ مَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ) محمد / 34.
فماذا يجني هؤلاء الهالكون المتهورون حين يسبون الله ويستهزءون بالملائكة والشرع الحنيف، إنما يكتسبون الخطيئة وفيها المذلة والمهانة والخسران. ولأهمية هذا الأمر إهتم علماء الإسلام بالتحذير من خطر إطلاق العنان للسان منهم الإمام الغزالي رضي لله عنه الذي قال:
“اللسان نعمةٌ عظيمةٌ جِرمُُهُ صغير وجُرمُهُ كبير“. قال بعض العلماء:”اللسان مِثْلُ السبع إِن لم توثقه عدا عليك“.
فعلى العاقل أن يفكر في قول الله تعالى: (مَا يَلْفِظُ مِنْ قَولٍ إِلاَّ لَدَيهِ رقيبٌ عتيدٌ) ق / 18.
فإن من فكر في ذلك علم أن كل ما يتكلم به من الجد والهزل والغضب يسجله الملكان فهل يسرَّ العاقل أن يرى في كتابه حين يُعرض عليه يوم القيامة هذه الكلمات الخبيثة ؟ بل يَسوؤُهُ ذلك ويحزنه حين لا ينفع الندم. فليعتن بحفظ لسانه من الكلام بما يَسوؤُهُ إذا عُرِضَ عليه في الآخرة. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “خَصلتان ما إن ْ تَجَمَّلَ الخلائِقُ بمِثلِهِِما حُسْنُ الخُلُقِ وَطُولُ الصَّمْتِ” رواه إبن أبي الدنيا في كتاب الصمت.
Some people don’t care, nor do they watch their tongues and protect themselves from falling into blasphemy. They rush to object to Allah as soon as they are inflicted with any calamity or a hardship. In reality they are dragging themselves into blasphemy, which is the most enormous sin that Allah does not forgive for those who die without repenting from it. Allah ta^ala said in the Honorable Qur’an in Surat Muhammad, Verse 34:
(إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ مَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ)
It means: “Those who blaspheme and prevent others from embracing Islam, then die as blasphemers, will not be forgiven by Allah.“
So what do those reckless individuals gain when they cuss Allah, mock the angels, and the Honorable Religion-Islam?
As a matter of fact all what they receive is having the worst and enormous sin which is blasphemy and with it they acquire humiliation, disgrace and severe loss.
Due to the magnitude and important of this subject, the scholars of Islam were compelled to write and expand extensively about this matter warning of the harm of misusing the tongue. Among the great scholars of Islam that expanded on this topic was Imam al-Ghazaliyy may Allah raise his rank, who said concerning the tongue:
“اللسان نعمةٌ عظيمةٌ جِرمُُهُ صغير وجُرمُهُ كبير“
It means: “The tongue is a great endowment from Allah; though small in size, its crime can be enormous.”
Other scholars said, “The tongue is like a beast, if you do not tie it up, it will attack you.” Therefore, it’s advisable for the sane person to ponder deeply in the following saying of Allah:
(مَا يَلْفِظُ مِنْ قَولٍ إِلاَّ لَدَيهِ رقيبٌ عتيدٌ)
Which means, “Every spoken word is recorded by the two angels Raqib and ^Atid.”
Whoever thinks about that would realize that whatever he says in seriousness, in joking and in anger will be recorded by the two angels. So, would a wise person be pleased to see in his book of deeds on the Day of Judgment such harmful and sinful words being displayed? Surely he would be displeased and saddened when regret will no longer benefit him.
So let one take a great deal of care with his tongue from saying what would displeases him on the Day of Judgment. The Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said:
“خَصلتان ما إن ْ تَجَمَّلَ الخلائِقُ بمِثلِهِِما حُسْنُ الخُلُقِ وَطُولُ الصَّمْتِ“
It means: “Two qualities that can greatly beautify a person–good manners and lengthy silence.”
إِخوة الإيمان، ينبغي على كل عاقل أن يستعمل نعمة اللسان التي أنعم الله بها عليه في قول الحق وذكر الله وتلاوة القرءان وفي الطاعات والخيرات حتى يُنور قلبه وتنجلي عنه الظلمات التي تأتي من كلام الشر وقول الباطل. وكما أن السكوت في وقته صفة حميدة فإن الكلام في موضعه خصلة محمودة. وأما الذي يطلق للسانه العنان ويتكلم بالباطل والزور والبهتان وقول الحرام ويشتم ويكذب، وإذا ما سمع الكفر بأذنيه تراه يسكت عن إحقاق الحق وإنكار المنكر مع قدرته عليه إنما يسعى إلى هلاكه.
فمن سمع شخصًا يسب رب العالمين أو نبيًا من الأنبياء أو ملكًا من الملائكة أو استهزأ بالقرءان أو الصلاة أو الصيام أو استهزأ بالجنة أو النار لا ينبغي أن يستحي من أن يأمره بالنطق بالشهادتين وفي ذلك خير، فلا حرج ولا لوم عليه إن قال له مع الحكمة: “أنت وقعت في الكفر فيجب أن تعود إلى الإسلام بالنطق بالشهادتين”.
فالتحذير من الألفاظ التي فيها استهزاء بالله ورسله وملائكته ودينه والتي توقع الشخص بالكفر ليس أمرًا مستحدثًا في هذا الزمن، بل إن الأئمة الأفاضل والعلماء الأجلاء وأهل الحق منذ مئات السنين كانوا يحذرون من الكفر في مجالسهم وكتبهم ويولون ذلك الإهتمام الكبير.
وقد قال ابن حبان: “يا ابن ءادم أنصف لسانك من أذنيك واعلم إنما جعل لك لسان وأذنان لتسمع أكثر مما تقول“.
Brothers in Islam, it is necessary for every rational person to use the endowment of the tongue, granted by Allah, in making dhikr (mentioning the name of Allah), reciting Qur’an, and in performing the obligations and in doing all good deeds. By doing that his heart will be guided and the darkness that is caused by evil and invalid sayings will vanish.
As much as well-timed silence is a good trait, well-timed speaking is a highly praised trait. However, the one who sets his tongue loose to speak anything and everything: untruth, deceit, fabrications, unlawful sayings, cussing, and lying; yet when he hears words of blasphemy he will be silent not supporting the truth or forbidding munkar (the prohibitions) this person is dragging himself into severe loss.
Whoever hears a person cussing Allah, His angels, His prophets, mocking the Qur’an, the Prayer, Fasting, Paradise or Hell, he should not be ashamed in ordering that person to utter the Testification of Faith in order to clear himself of the blasphemy. No shame or disgrace if one, wisely, tells that person: “You committed blasphemy and you must return to Islam by saying the Testification of Faith.”
Warning people from the words that mock Allah, His messengers, His angels, and His Religion is not something new to this century. As a matter of fact, since hundreds of years the righteous imams and noble scholars has been warning people from blasphemy; their circles of knowledge and in their books– they dedicated much care and attention to this matter.
Ibn Hibban said: “O son of Adam be fair to your tongue compared to your ears and know that you were given one tongue and two ears so that you will hear more than you speak.“
اللَّهُمَّ إنا نسألك أن تبعدنا عن الكفر والفسوق والفجور والكلام الفاسد ونسألك أن تعيننا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك.
O Allah, we ask You to distance us from blasphemy, immorality, dissipation and harmful sayings; and we ask You help us to mention Your Name, to thank You, and to properly worship You.