أشراطُ السَّاعَةِ
The Signs of The Day of Judgment
الحمد لله رب العالمين والصلاةُ والسلامُ على سيدنا محمد وعلى ءاله وصحبه وسلم.
أما بعدُ فقد قالَ اللهُ تـبارك وتعـالى: (إِنَّ السَّاعَةَ لأَتِيَةٌ لاَّ رَيبَ فِيهَا وَلَكِنَّ أَكثَرَ النَّاسِ لاَ يُؤمِنُونَ) سورة غافر/ 59.
لقد جعَلَ اللهُ تَبَارَكَ وتعالى هذه الدنيا دار ممرٍ للآخِرَةِ وَلَم يجعَلها دارَ مقر، فلا خُلُودَ في هذه الدُنيا بل كلُّ من عليها فان كما بَيَّنَ ذلك ربُنا في القرءانِ الكريم، وهذه الدنيا إلى زوال لا مقام فيها لأحد، فالأحوال تتبدل والبلاد تتغير شيئًا فشيئًا والناسُ يموتونَ واحدًا تلوَ الآخر إلى أن يأتي يومٌ لا يبقى فيهِ على وَجهِ الأرضِ بَشَرٌ وَلاَ جِنٌ ولاَ مَلاَئكةٌ وَلاَ بَهائِمَ بَل يَفنونَ كلُهُم بِقُدرَةِ اللهِ تعالى حين يُنفَخُ في الصُّور.ِ
Praise be to Allah, the Lord of the worlds, to Him belong the endowments and proper commendations. May Allah raise the rank of our Master Muhammad, sallallahu ^alayhi wa sallam, and his kind Al and Companions and protect his nation from what he fears for it.
Thereafter, Allah said in Surat Ghafir, Ayah 59:
(إِنَّ السَّاعَةَ لأَتِيَةٌ لاَّ رَيبَ فِيهَا وَلَكِنَّ أَكثَرَ النَّاسِ لاَ يُؤمِنُونَ)
The Ayah means: “The hour will certainly come. There is no doubt – Yet most men believe not.”
Allah the Exalted created the worlds. He has created earth as our temporary living place. Earth is merely a passage way to the hereafter and not a permanent (everlasting) living place. The Qur’an informs, that nothing in this life is eternal, everything we see will eventually perish, taking with it life on earth.
Undeniably, life on earth is constantly interchanging. This is evident in our daily circumstances and in the nature of the land we live on. Since the beginning of human life on earth, people die while others are born every day. This will continue until a time when every one will die including Humans, Jinn and animals. This will be the end of life on earth; when Angel Israfil will blow the horn before his life is taken.
وهذا اليوم الذي يَنفُخُ فيهِ إسرافيلُ في الصُّورِ لا يَعلَمُهُ إلاّ الله، أخفاهُ اللهُ تعالى عن عِبَادِهِ فَلاَ يَعلَمُ وَقتَهُ وأوانُ حُصولَهُ إلاّ اللهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى كَمَا بيّن رَبُّنا في القُرءانِ الكَريمِ: (يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُل إِنَّمَا عِلمُهَا عِندَ رَبِّي) سورة الأعراف / 187.
فقد استأثَرَ اللهُ تَبَارَكَ وَتَعَالى بِعِلمِ ذَلِكَ لِنَفسِهِ فَلم يُطْلِع على ذلك مَلَكًا مُقربًا ولا نَبيًا مُرسَلاً لأنَهُ مِن عِلمِ الغَيبِ الذي لا يَعلَمُهُ إلا اللهُ تَبَارَكَ وتعالى، لأنَ الأنبياءَ لا يَعلَمُونَ إلاّ ما عَلَمَهُم اللهُ تَبَاركَ وَتَعَالى.
إنمّا جَعَلَ اللهُ تَبَارَكَ وَتَعَالى لِلسَاعَةِ علاماتٌ إذا ما ظَهَرَت فهو دليلٌ على قُربِ الساعةِ وَدنوها. فالساعةُ لها علاماتٌ صُغرى وعلاماتٌ كبرى، العلاماتُ الصغرى تحصُلُ قبل الكبرى وعندما يقترب يوم القيامةِ أكثر تبدأ العلاماتُ الكبرى بالحصول بعد انتهاء العلامات الصغرى. والعلامات الصغرى لا تحصُلُ كلُها في فترةٍ زمنيةٍ قصيرةٍ، بل تتابع في الحصولِ على مدى الآف السنين، ثم بعدها تبدأ العلاماتُ الكبرى بالظهور الواحدة تلو الأُخرى في فترات زمنيةٍ قصيرةٍ حتى تقوم الساعة.
وقد جَاءَ بيانُ أنَّ اللهَ وحدَهُ مَنْ عندهُ عِلمُ السَاعةِ في حديثِ جبريل الذي رواه مسلم والذي فيه أن جبريلَ جاء إلى رسول الله متشكلاً وجلسِ في مجلسه وسأله عن بعض الأمورِ ليُعَلِمَ الصحابةَ فكانَ من جُملَةِ ما سَألَ عن الساعةِ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “ما المسئولُ عنها بأعلَمَ مِنَ السائِلِ“، معناه نحن مشتركانِ في هذا الأمرِ وهو عدمُ المعرفةِ بميقاتِ الساعةِ.
قال: فأخبرني عن أماراتها (أي عَلاَمَاتِها) فقالَ: «أن تَلِدَ الأمةُ رَبَّتَهَا – أي سَيّدَتَها – وأن تَرَى الحفاةَ العُراةَ العالَةَ رِعاءَ الشَاءِ يَتطاولونَ في البنيانِ» وهذا حصل. وهذه من العلامات الصغرى فإن الساعة لها علامات صُغرى وعلامات كبرى، فالذي ورد في الحديث المذكور هو من العلامات الصغرى وقد قال بعض العلماء أنها حصلت.
The time of that day is unknown to all creation. We know from the Qur’an, that Allah the Exalted has concealed this knowledge from the highest ranking angels and the best creations, the prophets and messengers.
Allah said in Surat al-A^raf, Ayah 187:
(يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُل إِنَّمَا عِلمُهَا عِندَ رَبِّي)
The Ayah means: “They ask you <Muhammad> about the final hour, when will be it’s appointed time? Say the knowledge thereof is with my Lord alone. None but He can reveal as to when it will be.”
Allah has; however, identified for us signs which serve to indicate the approach of the Day of Judgment. There are minor signs and major signs. The minor indications, are what take place first and as the time draws closer to the Day of Judgment; the major indications will follow the minor signs. These chain of minor signs will not happen in a short span of time, they are expected to continue prevailing over thousands of years leading into the time when major signs will begin to appear one after the other in a short span of time. Life on earth will suddenly end with a magnificent blow.
The fact that the time of the Day of Judgment is concealed from all was made apparent when Angel Jibril visited the Prophet and his Companions. The scholar, Imam Muslim related that Angel Jibril approached Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam one day in the form of a man and sat himself amongst the companions who were gathered with the Prophet. He asked the prophet a few questions for the purpose of extending knowledge about Islam to the companions. One of the questions he asked was, “Tell me about the day of Judgment?” The Prophet replied the meaning of: “I don’t know any more about it than you do.” By this the Prophet meant both angel Jibril and he knew nothing about the destined time of the Day of Judgment. Jibril then asked, “Then tell me about the signs of the Day of Judgment?” The Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam, replied with what means, “The Day of Judgment will arrive after the girls will harm the mothers immensely, they would treat them as if they were their slaves, and the peasants along with the shepherds who were once known to be both bear foot and poor, will be wealthy enough to build tall buildings.”
These are among the minor signs, and it’s been stated by some Islamic scholars that these are some of the minor signs and have already prevailed.
ومِنَ العَلامَاتِ الصُغرى أيضًا: زَوالُ جِبَالٍ عن مَراسيهَا وكَثرَةُ الزَّلازلِ وكثرةُ الأمراضِ التي ما كانَ يعرفها النّاسُ سَابِقًا، وكثرةُ الدَّجالينَ وخُطباءُ السُّوءِ وقد حَصَلَ ذلكَ. ومنهَا ادّعاءُ أُناسٍ النّبوةَ وقد حَصَلَ هذا أيضًا، وتَغيُّرُ أحوالِ الهواءِ في الصيفِ يَصيرُ كأنهُ في الشتاءِ وفي الشتاءِ يَصيرُ كأنهُ في الصَيفِ، وكذلك قِلَّةُ العِلم وكَثرَةُ الجَهلِ أي الجَهلِ بعِلمِ الدينِ وهذا قد حَصَلَ، وكَثرةُ القَتلِ والظُّلمِ, وتَقَارُبُ الزَّمانِ، وتقاربُ الأسواقِ، وتداعي الأُمَمِ عَلىَ أُمّةِ محمّدٍ كتداعيهِم على قَصعةِ الطَّعَامِ يُحيطونَ ِبِهم مِنْ كُلّ صوبٍ, وهذا كُلُّه حَصَلَ أيضّا.
Some other minor indications are; some mountains will be demolished from their bases, people will announce their claim to Prophethood, earthquake occurrences will increase, as well as a population of deceivers and misleaders – among them will be the preachers of corruption, diseases unfamiliar to society will spread, detectable changes to the weather conditions and a widespread of events of killings and injustice will take place, a speedy elapse of time, whereby a year would seem like a month and a month would seem like a week and so on will be experienced also the case will be, the close distances between shopping centers. In addition, other nations will take advantage of the fortunes of the Muslim nation, as one would take advantage of a delicious banquet of food, whilst they surround them from all directions. All of these indications are known to have already prevailed.
ومنها ظُهورُ المَهديُ عليه السّلامُ، وهُوَ ثابتٌ في الحَديثِ الصّحيحِ الذي رواه ابن حبّانَ في صَحيحِهِ والَلفظُ لَهُ, وأبو دَاودَ في سُنِنهِ والترمذيُّ في جَامِعِه وِالحَاكِمُ في المُستدرَكِ مِنَ حَديثِ عَبدِ اللهِ بِنِ مسعودٍ رضي الله عنه عن رسولِ الله صلى الله عليه وسلم أنه قال: «لا تقومُ السّاعَةُ حتى يَملِكَ النَاسَ رجلٌ من أهلِ بيتي يواطىءُ اسمُهُ اسمي واسمُ أبيهِ اسمَ أبي فيملؤها – أي الأرض- قِسطًا وعدلاً» فالمهديُّ عَليهِ السلامُ اسمُهُ محمّدُ بنُ عبد الله وهو حَسَنيٌّ أو حُسينيٌّ من ولدِ فاطمةَ رضي الله عنها، وقد وَرَدَ في الأثرِ أنه يَسيرُ مَعَهُ في أوّلِ أمرِهِ مَلَكٌ ينادي: «يّا أيها النّاسُ هذا خَليفةُ اللهِ المهديُّ فاتّبعوه»، وَوَرَدَ في الأثرِ أيضًا أن المهديَّ أوّلُ ما يَخرُجُ يخرجُ من المَدينةِ ويخرجُ معه ألفٌ من الملائِكَةِ يمدُّونَهُ وينتظرهُ في مكةَ ثلاثمائةٍ من الأولياءِ هُمُ أوّلُ من يبايعهُ، ثم يخرجُ جيشٌ لغزوهِ فيَخسِفُ الله به الأرض فيما بينَ مكةَ والمدينة, بعدَ ذلك يأتي إلى بَرِّ الشَامِ. وفي أيّام المهديّ تَحصُلُ مجاعَةٌ، والـمُؤمنُ في ذلكَ الوقتِ يشبعُ بالتّسبيحِ والتّقديسِ أي بِذِكرِ الله وتعظيمِهِ, يعني المُؤمنَ الكَامِلَ.
Among the last of the small signs yet to happen is the appearance of our Master al-Mahdiyy. This was mentioned by the Prophet in a hadith:
«لا تقومُ السّاعَةُ حتى يَملِكَ النَاسَ رجلٌ من أهلِ بيتي يواطىءُ اسمُهُ اسمي واسمُ أبيهِ اسمَ أبي فيملؤها – أي الأرض- قِسطًا وعدلاً»
It means: “The Day of Judgment will occur only after a man from my descendants comes forth. His name is like mine and his father’s name is like my father’s name. He will fill the earth with peace and justice as it had been congested with corruption and injustice.”
This hadith has been related by Ibn-Hibban in his book as–Sahih and by Abu Dawud in his book as-Sunnan and by at-Tirmidhiyy in his book al-Jami^ and al-Hakim in his book called al-Mustadrak, as it was in turn, related from the companion ^Abdullah Ibn Mas^ud, may Allah raise his rank, as he heard it from the Prophet, peace be upon him.
Known as al-Mahdiyy, his full name is Muhammad Ibn^ Abdillah. He will be from the descendants of either al-Hasan or al-Husayn, the sons of Fatimah, the daughter of the Prophet.
Initially, in his mission, al-Mahdiyy will be accompanied by an angel. This angel will call unto the people “Oh people he is the Caliph (Khalifah) of Allah al-Mahdiyy so follow his path.”
It was mentioned from the route of the Companions that when al-Mahdiyy appears, he will come out from Madinah accompanied with one-thousand angels; three hundred from the awliya’ (upright Muslims) will wait for him in Makkah; they will be the first ones to pledge allegiance to him. Then an army will set forth to fight him, Allah will then make the earth cave in underneath them. After that al-Mahdiyy will come to the land of ash-Sham.
A famine will take place during the days of al-Mahdiyy, the complete believer will be satisfied by mentioning the name of Allah and Glorifying Him.
وأشراطُ السّاعَةِ الكُبرى عَشَرةٌ وهي: خُروجُ الدَّجَّالِ، ونُزُولُ المَسِيحِ، وخروجُ يأجوجُ ومأجَوجَ، وطُلوعُ الشَّمس من مغرِبها، وخروجُ دابَّةِ الأرضِ, ونُزولِ الدُّخَانُ، وثَلاثةُ خَسوفٍ وخُروجِ نارٌ من قَعرِ عدن باليمنِ.
The ten major signs which will occur in the following order:
The Imposter (Dajjal) will emerge, Prophet ^Isa will descend from the second sky, Ya’juj and Ma’juj will come forth from their concealed place of residence, the sun will rise from the West, the Earth Dabbah (Animal) will emerge. Then a vast spread of smoke will be followed by three land slides, and the journey of great fire will originate from the deep valley of Aden in Yemen.
والآنَ نسردُ بَعضَ تفاصيلِ بَعض هَذِهِ العَلاماتِ والتي مِنهَا خُروجُ الدَّجَّال ويقالُ له المَسيحُ الدجّالُ والمَسيحُ الكذَّابُ، وسُمّيَ بالمسيحِ لأنّه يُكثِرُ السّياحةَ فهو يَطُوفُ الأرضَ في نحو سنةٍ ونُصفٍ يَسيحُ في الدَنيا إلى كُلِّ الجهاتِ بقدرةِ الله إلا مكّة والمدينة لا يستطيعُ أن يدخلَ مكَّةَ ولا المدينة، وقد ثَبَتَ أن الدجّالَ يأتي إلى المدينةِ فيجدُ على كلّ نَقَبٍ من أنقابِها مَلَكًا مَعَهُ سيفٌ مُسَلطٌ فيفرُّ.
والدجّالُ شأنهُ غريبٌ في تَنَقُّلِهِ ليس مِثلنَا ليفتِنَ اللهُ به من شاءَ من عبادِهِ فيضلّوا مَعَه، يُسهّلُ لَهُ التّنقلَ في الأرضِ بطريقٍ غريبٍ فيضُلُّ هُنا وهُنا وهنا يَقُولُ للنّاسِ أنا ربُّكُم ويُظِهر لَهُم تمويهاتٍ فيؤمن بهِ اليَهودُ ثُمَ بعضُ الذين كَتَبَ الله عَليهِم الشّقاوةَ من غير اليهودِ, فلكثرةِ سياحتِهِ يُسمَّى المسيحَ، لكنّه بما أنّهُ كافرٌ يُضِلّ النّاسَ يُسمَّى الدَّجَّال.
As we mentioned earlier the emerging of the Dajjal is the first of the major signs of the approach of the Day of Judgment. He is also called al-Masih ad-Dajjal (means he is a great deceiver, because he is a blasphemer who sweeps through the land with speed), and al-Masih al-Kadhab (means the liar).
The way in which he will travel the world is strange and unlike our ways.
He will travel the world with a tremendous ease, which is given to him by Allah the Exalted. He will travel the earth from all directions in just one and half years, spreading corruptions every where. He will gain access to every place with the exception of entry to Makkah and Madinah, in Saudi-Arabia. This is because at every gateway thereof will be an angel guarding the entry with his sword drawn, making the Dajjal flee at their sight. His travels will be eased in a strange way, he will lead people astray here and there; he will say to people: “I am your great lord.” He will deceive them in many ways. The Jews will believe in him and also other than the Jews whom Allah had willed for them to die as blasphemers.
ولـمّا يخرجُ الدّجَالُ الذين يُؤمنونَ بهِ يشبعونَ لأنَّ الله تعالى يُفتنُ بهِ بعضَ الخلقِ، فالذين يُؤمنونَ به يُيسّرُ اللهُ لَهُم الأرزاقَ ويُوسِّعُ عليهِم، والمؤمنونَ الذين يُكذِّبونَُه ولاَ يتّبعونَهُ تحصُلُ لَهُم مَجَاعةٌ، فَيُعينُهُم اللهُ بالتّسبيح والتَقديسِ، فهذاَ يقومُ مقامَ الأكلِ فلا يضرُّهُم الجوعُ، ثم لما يَنزِلُ المَسيحُ عيسى عَليهِ السَّلامُ يقتُلُ الدجالَ، بعدَ ذلكَ يصيُر رخاءٌ كبيٌر، وَيلتقي المهديُّ بعيسى أوّل نزولِهِ فعيسى يُقدِّمُ المهديَّ إمامًا إظهارًا لِكَرَامةِ أمةِ محمّدٍ وإشارةً إلى أنهُ إنّما يَنزِلُ ليُطبِّقَ شَريعةَ مُحَمَّدٍ في الأرضِ، ثم في عَهدِ المَسيحِ يَصيرُ رخاءٌ كثيرٌ وأمنٌ فتُخرِجُ الأرضُ ما في داخِلِهَا مِنَ الذَّهبِ حتى إنَّهُ لا يوجدُ إنسانٌ يقبلُ الصَدَقَةَ مِن عُمومِ الغِنَى.
At that time hunger will spread on earth, however the followers of the Dajjal will not be affected. What will seem to them as a blessing, will actually be a curse. Allah will provide for them plenty of food and good fortune. However the Muslims who rejected the Imposter will experience the hunger, but they will be relieved from it’s pain by mentioning and Glorifying Allah in their worship. This will also be their means of nourishment. Therefore this state of hunger will not have any side effects upon them.
When al-Masih ^Isa (Jesus) descends, he shall kill the Imposter; after that there will be great luxury and prosperity. When ^Isa descends, he will meet al-Mahdiyy. Al-Mahdiyy will ask Prophet ^Isa to lead them in prayers. However, ^Isa will decline, leaving al-Mahdiyy to be the Imam. This signifies that Prophet ^Isa, peace be upon him, will rule by the teachings revealed to Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam. After this first time, ^Isa will lead in prayers because Prophet ^Isa has a higher status than al-Mahdiyy.
During the days of Prophet ^Isa peace be upon him there will be lots of safety and luxury. The earth will release all it’s gold and treasures, making the people rich to an extent leaving no-one in need of charity (sadaqah).
والأعورُ الدجالُ إنسانٌ من بني ءادمَ والظاهر أنه من بني إسرائيلَ، إحدى عينيهِ طافيةٌ كالعِنَبَةِ والأخرى مَمسوحةٌ فلذلك يقالُ لّهُ الأعورُ. وهو الآنَ مَحبوسٌ في جزيرةٍ في البَحرِ، المَلاَئكةُ حَبَسوهُ هُنَاكَ، وَهذِهِ الجَزيرةُ لَيسَت مَعروفَةً، رءاه واجتمعَ بِهِ الصَّحابيُّ تميمُ بن أوسٍ عِيَانًا، رَكِبَ ومَنْ مَعَهُ السّفينةَ فتاهَت بِهِمُ السَفينةُ شَهرًا وَبَعُدَت، ثمَّ وصلوا إِلى جزيرةٍ فاجتمعوا بِهِ مُكبَّلاً بالسّلاسِلِ, وهُوَ رجلٌ عظيمٌ جسدُهُ، كَلَّمَهم باللسانِ العربيّ قال: أَنا فُلان، وسأَلَهم عن أشياء, هل صارَ كذا, هل صارَ كذا، وسألهُم عَنْ رَسولِ اللهِ صلى اللهُ عليهِ وسلم، هل ظهرَ النبيُّ العربيُّ, ثم نَزَلَ الوحيُ على رَسولِ اللهِ بِمثلِ ما رأى هذا الصحابي من الدَّجَّال. وهذا الأعورُ الدّجالُ اللهُ تعالى ابتلاءَ مِنهُ يُظهِرُ على يَديهِ خوارقَ، ومن عَجَائِبِهِ أنه يشقُّ رَجلاً من المؤمنينَ يُكذِّبُهُ في وجههِ نصفينِ ثم يُحييهِ بإذنِ الله فَيقولُ الرجلُ الذي فُعِلَ بِهِ ذَلِكَ: لم أَزدَدْ بهذا إلا تكذيبًا لكَ، ويقولُ للسَّماءِ أمطري فتمطرُ، ويقول للأرضِ أخرجي زرعَكِ فَتُخرِجُهُ، مَعَهُ نهرانِ وَاحدٌ مِنْ نَارِ وهو بردٌ على المؤمنينَ وواحدٌ من ماءٍ وهو نارٌ عليهم. وأوّلُ ما يظهرُ الدّجال يكونُ يَومٌ كَسَنةٍ ويَومٌ كَشهرٍ ويَومٌ كأسبوعٍ، وقَبلَ ظُهورهِ بثلاثِ سنواتٍ تُمسِكُ السَمَاءُ ثُلُثَ مائها ثم بعدَ سنةٍ تمسِكُ ثُلُثَي مائها ثم قبلَ ظهورِهِ بِسَنَةٍ تمسِكُ كُلَّ مائها، ثم هذا الأعورُ الدّجّالُ يُصادِفُ نبيَّ اللهِ عيسى بِفِلَسطينَ فَيقتُلُهُ نبيُّ اللهِ عيسى هناكَ ببابِ اللُّدّ، والُّلدُّ قَريةٌ من قُرَى فلسطينَ.
Al-A^war ad-Dajjal is a human from the Children of Adam, apparently he is from the Children of Israel. He is described as having one eye protruding like a bulging out grape, while the other one is totally flat, as well as being a great deceiver and liar. This is why he is also called ‘the one-eyed Imposter’, and in Arabic “A^war Ad- Dajjal”, which means the same.
Amazingly, he is now chained by angels on an island. The whereabouts of this island is unknown to anyone. He cannot emerge before his due time. He has been imprisoned there for a long time as it was illustrated by the incident told by a Companion of Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam.
Tamim Ibn Aws tells that he and other Companions were sailing when their boat went astray leaving them lost in the ocean for one month. The boat was drifting deeper into the ocean when it stopped at an island. There, they were met with the one-eyed Imposter. The Companion described him to the Prophet as having a huge body and obviously knows the Arabic language, since he communicated with him in Arabic. He introduced himself to them and asked them many questions. Among his questions he asked if the prophet of an Arab origin – meaning Prophet Muhammad – has come forth yet. They said: “Yes.” The purpose of his question was to measure the remaining term of his imprisonment before his freedom. He is aware that his release will be one of the signs indicating the approach of the Day of Judgment, which will happen in a time after the Revelation of Prophet Muhammad.
Then the description of the Imposter was revealed to Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam and it was the same as that Companion mentioned.
He will possess extraordinary powers all given to him by Allah, the Exalted.
It has been mentioned that of the extraordinary things he will display – by the Will of Allah – is that he will split a person in two halves and restore him together again. Then that person will say: This has increased my belying of you. He will also order the sky to rain, and it will do so. He will then order the land to produce its plants, it will do so. The Imposter, will bring about two rivers, one will seem to be of fire; in reality this one will be a cool one for the believers. The other one will seem to be of water, in fact it will be fire for them.
When the Imposter first appears, a day will feel as long as a year, then as long as a month and finally a day will feel as long as a week. Three years before his appearance, the sky will hold off one-third of its water, a year after it will hold off two-thirds of its water, then one year before his appearance it will hold off all of its water.
Prophet ^Isa will encounter the Imposter in Palestine and will kill him at the gate of Ludd (a village in Palestine).
وأمّا يأجوجُ ومأجوجُ فَهُم في الأصلِ قَبيلتانِ من بني ءادمَ مِنَ البَشَرِ كُلُّهم كفّارٌ، وأمّا مَكَانُهُم فهو محجوبٌ عن النّاسِ في طَرفٍ من أطرافِ الأرضِ في شِبهِ كهفٍ. اللهُ تَعالى حَجَزهُم عَنْ البَشَرِ فلا يَراهُم النّاسُ، فلا هم يأتونَ إلينا ولا نحنُ نذهَبُ إليهم، الصَّعبُ ذو القَرنينِ عليهِ السّلامُ الذي كانَ من أكابرِ الأولياءِ حَجزَهم عن البَشَرِ، بِقُدرَةِ اللهِ تعالى بنَى سدًّا، اللهُ تعالى أعطاهُ من كلِّ شَىءٍ سَببًا لأنّه وليٌّ كَبيٌر, كَانت الرّيحُ تحمِلُهُ من المشرقِ إلى المغربِ، وذو القَرنينِ عليهِ السّلامُ بكرامةٍ أعطاهُ اللهُ إيّاها بَنى سدًّا جَبَلاً شَامِخًا من حديدٍ ثمّ أُذيبَ عَليهِ النّحاسُ فصارَ أمتَنَ، لا يَستطيعُ أحَدٌ من البَشَرِ أن يَترقَّاهُ بطَريقِ العادةِ، وهم يُحاولونَ أن يخترقوا هذا الجبلَ كلَّ يومٍ فلا يستطيعونَ ويقولونَ كلّ يوم بعدَ طُولِ عَملٍ وجهدٍ غدًا نُكمِلُ، فيعودونَ في اليوم القابِلِ فَيَجدونَ ما فتحوه قد سُدَّ إلى أن يقولوا: غدًا نُكمِلُ إن شاءَ الله فيعودونَ في اليومِ القابِلِ فيجدونَ ما بدؤوا به قد بَقِيَ على حَالِهِ فيُكمِلونَ الحَفرَ حتى يتمكنوا من الخُروجِ.
As for Ya’juj and Ma’juj (Gog and Magog), they are originally two tribes of the human race of the Children of Adam and have many off-springs, all of which are blasphemers. The people of Ya’juj and Ma’juj have been alive for many thousands of years and are insulated from other humans by the will of Allah. They are seized in a place which our civilization has not yet discovered. Allah separated them from us, so until their time is due, they can’t interact with us nor us with them.
As–Sa^b Dhul Qarnayn built a huge wall separating them from us. Dhul Qarnayn is said to be an upright righteous waliyy, Allah the Exalted has provided him with extraordinary abilities. The wind used to carry him from the East to the West. Allah ta^ala gave him a karamah (extraordinary act) enabling him to build a huge iron mountain wall, he then hardened it with an added cast of copper. It is mentioned that this wall is so magnificent in strength and size that none of the inhabitants behind it could climb over it.
Since their isolation thousands of years ago, Ya’juj and Ma’juj have been struggling daily to cut through the mountainous wall. Everyday, from dawn till dusk they try unsuccessfully to break through the wall. At the end of each day, they leave their incomplete task of breaking through the passage, agreeing to finish it off the next day. Except, on the following day and to their disappointment, they return to find the passage closed again. Obviously they have no choice but to start again. This dilemma will continue to happen daily until the day that Ya’juj and Ma’juj will seek the help of Allah in their intention to open the passage through the wall. As a result of asking the help of Allah, they will wake up and continue where they left off and eventually on that day they will successfully open for themselves a passage into our life.
ثمّ يأجوجُ ومأجوجُ لا يموتُ أحدُهُمْ حتّى يَلِدَ ألفًا من صلبِهِ أو أكثر كما ذكرَ الرسولُ عليه الصَلاةُ والسَلامُ، فَيصيرُ عددُهُم قبلَ خروجهم كبيرًا جدًّا، حتَّى إنَّ البَشَرَ يَومَ القيامَةِ بالنِسبَةِ لهم من حيثُ العددُ كواحدٍ من مائةٍ، الله أعلمُ كيف يعيشونَ الآن وماذا يأكلونَ، وما يُروَى من أنَّ ءاذانَهم طويلةٌ ينامونَ على واحدةٍ ويتغطّونَ بالأُخرى وأنَّهم قصار القامة فغيرُ ثابتٍ.
Each one of them will not die before having one-thousand or more off-spring as the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam mentioned. The population of Ya’juj and Ma’juj has been dramatically increasing in numbers since their isolation thousands of years ago. It is mentioned that they are such a large population that on the Day of Judgment the ratio of Ya’juj and Ma’juj compared with the common humans will be a hundred to one (100:1). It is falsely claimed that these people are midgets with extremely huge ears, using one ear as pillow and the other ear as a blanket. These claims are indeed untrue.
وفي أيّامهم تحصُلُ مجاعةٌ يمرّونَ على بُحيرةِ طَبَريَّا التي في فِلَسطينَ فيشربونَها، فَيمرُّ ءاخرهم فيقولُ كانَ هنا ماءٌ، ثم لمَّا ينزلُ المسيحُ عيسى عَليهِ السّلام من السمّاءِ هم يَنبهِتونَ، فلا يتجرّأُ المُسلمونَ لحربهم، فيذهبُ سيّدُنا عيسى عليه السلام والمؤمنونَ إلى جبلِ الطُّورِ يدعون الله يستغيثونَ به منهم، ويتضرعونَ إلى اللهِ أن يُهلِكَهم, فيُنزِلُ الله عليهم دُودًا يدخلُ رقبةَ كُلِّ واحدٍ منهم فيرميهِ صريعًا ميّتًا، ثم الله تعالى يُرسِلُ طيورا فتحمِلُهم وترميهم في البحرِ ثم يُنزلُ مَطرا يَجرِفُ ءاثارهم إلى البحر، وهؤلاءِ بعد أن ينزلَ سيّدنا عيسى بمدّةٍ يظهرونَ.
A famine will occur during their days. They will approach a lake in Tabaraya in Palestine and drink the lake dry. When the last of them reaches the bank of the river seeking water, he will say, “There once was water here”. Prophet ^Isa and his followers also try to kill the people of Ya’juj and Ma’juj, but they will be unable to terminate all of them and free the land from their calamity. So Prophet ^Isa and the Muslims will go to the mount of at–Tur. There they will supplicate Allah to rid them from this calamity. Their supplication will be answered. Allah will swamp the people of Ya’juj and Ma’juj with worms. These worms will eat their way into their necks killing them instantly as they fell to the ground. Allah will send birds that will carry them and throw them in the sea. Heavy rain will then fall, washing the traces of the people of Ya’juj and Ma’juj into the sea ridding the earth from all the non-believers. Those people will appear sometime after Prophet ^Isa comes down to Earth.
وأمّا نزولُ المسيحَ عيسى عليه السَلاَمُ من السّماءِ فَقَد أخبرَ عَنهُ نَبيُّنا صلى اللهُ عليهِ وَسَلَم حينَ قَال: ” لَيَهبِطَنَّ عيسَى بنُ مريم حَكَمًا مُقْسطًا، وَلَيسلُكَنَّ فَجًا حَاجًا أو معتمرًا، وليَأْتِيَنَّ قبري حتى يسلِّم عليَّ، ولأرُدَنَّ عَلَيهِ“. رواه الحاكم. وفي حديثٍ ءاخر: “والذي نفسي بيده ليوشكن أن ينزل فيكم ابن مريم حكمًا عدلاً“ رواه البخاري.
وفي رواية: “كيف أنتم إذا نزل ابنُ مريم فيكم وإمامكم منكم“ رواه مسلم.
ولفظ البيهقي في “الأسماء والصفات”: “ينزل عيسى ابن مريم من السماء“.
وقد ورد أن الله تعالى أعطاهُ أمرًا خارقًا وهو أنه يقتُلُ الكافر بِنَفَسِهِ على مد بصره وفي زمانه يحصل رخاءٌ وخيرٌ كثير حتى إن الإنسان لا يجد فقيرًا يتصدق عليه بل يكونُ كلُ فردٍ من أفراد البشر مكتف، فقد جاء في الحديث عن نزوله: “ويفيضُ المالُ حتى لا يقبلهُ أحد حتى تكون السجدة خيرًا من الدنيا وما فيها“.
As for Prophet ^Isa’s descend to Earth, this was mentioned in more than one hadith. Al-Hakim related that the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said:
” لَيَهبِطَنَّ عيسَى بنُ مريم حَكَمًا مُقْسطًا، وَلَيسلُكَنَّ فَجًا حَاجًا أو معتمرًا، وليَأْتِيَنَّ قبري حتى يسلِّم عليَّ، ولأرُدَنَّ عَلَيهِ“
It means: “^Isa (Jesus), the son of Maryam (Mary) will descend to earth as a ruler and a fair judge, will perform Hajj or ^Umrah, and will travel to visit my grave in order to salute me and I will return his salutation.”
^Isa will be bestowed with a unique miracle at that time. He will have the ability to kill the non-believers in the distance that he can see, by exhaling (breathing out) at them. Clearly, before his death, Prophet ^Isa would have succeeded in providing for the Muslims a life of peace, safety and luxury with good fortunes and pleasurable worships.
In the hadith about his descend the Prophet indicated that money will be plenty to the extent that there no one will be found to accept it. Adding to their luxurious life will be the pleasures encountered in every prostration they perform to Allah.
فالمسلمون يعيشون ءامنين مطمئنين لا يشكو أحدٌ فقرًا لأن الأرض تخرج ما في جوفها من الذهب وغيره، فهي الآن في جوفها ذهب كثير لكن في ذلك الوقت تُظهر الذهب فيكثُرُ بين الناس بحيث لا يصل الإنسان إلى حالة لا يجد من يأخذ منه صدقَتُهُ.
Prosperity will engulf the land and an abundance of wealth and fortune will be at the reach of every Muslim.
The earth will release all it’s gold and treasures, making the people rich to an extent leaving no-one in need of charity (as–Sadaqah…which is money donated to the poor and needy).
فالله أعلم متى ينزِل سيدنا عيسى عليه السلام ويكون هذا. ثم إنَّ المسيحَ عليهِ السّلامُ لمَّا ينزلُ من السّماءِ يَنزلُ وَيداهُ على أجنِحةِ مَلكينِ، ينزلُ عند المَنَارةِ البيضاءِ شرقيَّ دِمشقَ كما ذَكَر رسولُ الله صلى الله عليه وسلم، مع أنَّه في ذلكَ الوقتِ هذه المنارة لم تكن موجودةً شرقيِّ دمشقَ، أمَّا الآن فهي موجودةٌ كما وَصَفَها رسولُ اللهِ، والمنارةُ هي بمعنَى عَمودِ النُّورِ الذي عُمِلَ للمَطَارِ الجَديدِ شَرقيَّ دِمشقَ, وهذه المَنَارةُ بيضاء كالمنارةِ التي في رأسِ بيروتَ، ثمَّ إنَّ المسيحَ لمَّا ينزلُ يلتقي مع المهديّ في بلادِ الشامِ، والشّامُ ليست سوريا فقط بل لبنان والأردن وفلسطين كلُّ هذا شَامٌ.
فعيسى عليه السلام عند نزوله يصادف المسلمين من أهل الأرض من أمة محمد قد تهيؤا للصلاة وإمامُهُم سيدنا المهدي، فالمهديُ يعرفُهُ فيقولُ لهُ: تقدّم. فيقول المسيح للمهدي: أنت صلِّ إمامًا، الله تعالى جعل لكم هذه المنزلة يؤم بعضكم بعضًا، ثم بعد تلك المرة المسيح يعود فيؤم الناس لأنه أعلى مرتبة وإنما فعل ذلك المرة الأولى ليُعلم الناس أنه يمشي على شريعة محمد كما تقدم. ثم يذهبُ عيسى إلى فلسطين حيث يصادف الدجال فيقتله كما تقدم أيضًا.
The exact time of ^Isa’s descend is unknown, what is known however is that he will descend at the Eastern side of Damascus at the white minaret. He will be escorted down to earth by two angels with his hands resting on their wings. The Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam mentioned that minaret although it was not in Eastern Damascus at that time; however, it is now there as the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam described it. The minaret is the light post which was made for the new airport in Eastern Damascus.
He will meet a group of Muslims preparing to pray with al-Mahdiyy as their Imam in ash-Sham. Ash-Sham includes Syria, Palestine, Lebanon, and Jordan. Al-Mahdiyy will as ask Prophet ^Isa to lead them in prayers. However, ^Isa will decline, leaving al-Mahdiyy to the Imam. This signifies that Prophet ^Isa will rule by the teachings revealed to Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam. After this first time, ^Isa will lead in prayers because Prophet ^Isa has a higher status than the Mahdiyy.
Prophet ^Isa will then travel to Palestine where he will encounter the Imposter and kill him as we have mentioned earlier.
وقد ورد في حديثٍ صحيح عند المحدثين بلا خلاف رواهُ أبو داود في سننه وأحمد في مسنده والبيهقي وغيرهم أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “إن عيسى بن مريمَ َنازِلٌ فيكم فاعرفوه رجلٌ ربعة سَبط الشعر معتدلُ القامَة فيمكث في الأرض أربعين عامًا“. ومعنى “سبط الشعر” أي ناعمٌ ليس جَعْدًا.
قال عليه الصلاة والسلام: “ ثم يُتوفَّى فَيُصلّي عليهِ المسلمونَ “.
ثمَّ إنَّ الرسولَ وَصَفَ لَونَهُ ففي روايةٍ في صحيحِ البُخاريّ: «أنّه ءادَم». الآدَمُ معناهُ الأسمرُ،وفي روايةٍ أنّه وَصَفَهُ بالأحمَرِ، فمعنى الرّواياتِ أنَّهُ لَيسَ أبيضاً مُشرقًا بل هو أسمرٌ سمرةً خفيفةً مع شىءٍ من الحمرة وبياضٍ خفيفَين، كما يقولون «حِنطاويٌّ».
Prophet ^Isa peace be upon him will live on earth for forty years after his descend from the second sky. When Prophet ^Isa dies, the Muslims will perform the Funeral Prayer for him and bury him.
Prophet Muhammad described ^Isa in a hadith classified as Sahih, as having an olive complexion, and as being of medium height and medium built, and has having straight hair.
وقد أخرجَ ابن أبي حاتمٍ والنسائيُّ عن ابن عبّاسٍ قالَ: كانَ عيسىَ مَعَ اثنى عشَرَ من أصحَابِهِ في بَيتٍ فَقَالَ: إنَّ منكُمْ من يَكفُرُ بي بعد أن ءامَنَ، ثم قَالَ: أيُكُمْ يُلقى عليه شبَهي ويُقتَلُ مكاني فيكونُ رفيقي في الجنّةِ، فقامَ شاب أحدثُهُمْ سِنًّا فقال: أنا، قال: اجلس، ثم عَادَ فعَادَ، فقال: اجلس، ثم عَادَ فعَادَ الثالثةَ, فقال: أنتَ هُوَ, فأُلقِيَ عليهِ شبهُهُ، فأُخِذَ الشابُّ فَصُلِبَ بَعدَ أن رُفِعَ عيسىَ عَليهِ السَّلام من روزَنةٍ في البيتِ، وجاءَ الطلبُ مِنَ اليهودِ فأخذوا الشابّ، وهذا إسنادُهُ صحيحٌ، والرّوزنةُ نافذةٌ في السطح يُصعَدُ إليها،في زاويةٍ من البيتِ تكونُ.
أمّا ما يرويه بعضُهم من أنَّ يهوديا جاءَ مع اليهودِ ليَدُلَهُمْ وَوَعدوهُ مَبلَغَ كَذَاَ من المالِ، ثم لمَّا أدخلهم إلى البيتِ ألقِيَ عليه شبهُ المسيحِ فظنّوهُ هو المسيحَ فقتلوهُ فهذا غير ثابتٍ لكنه مشهورٌ عِندَ المؤرّخينَ, والصحيحُ هو ما قالَهُ عبدُ الله بن عبّاسٍ.
Ibn Abi Hatim and An-Nasa’iyy related that Ibn ^Abbas said: “^Isa was with twelve of his companions in a house, and he said: ‘There are among you those who will blaspheme after believig.’ He continued: ‘Who among you will be made to look like me and be killed in my place, then will become my companion in Paradise?’ The youngest among them stood up and said: “Me”. Jesus repeated his question. The youngest again stood up and said: “Me”. He repeated the question a third time the youngest again stood up and said: “Me”. ^Isa the son of Maryam said: “You are the one.” Prophet ^Isa peace be upon him was raised to the sky from a window in the ceiling of the house (sunroof). When the Jews came after prophet ^Isa peace be upon him, they saw that young man whom Allah made to look similar to ^Isa, they took him, thinking he was Prophet ^Isa peace be upon him, they killed him and crucified him.
What some people narrate that a Jew came with the Jews to show them where Prophet ^Isa was, and that the Jews promised to give him a sum of money. They claimed that when he let them into the house he was made to look similar to ^Isa, they thought the he was ^Isa and killed him is not confirmed, although it is famous according to the historians. In fact the true narration is the one that ^Abdullah Ibn ^Abbas mentioned.
هَذهِ الأُمورُ الثلاثَةُ: خُروجُ الدَّجَّالِ، ونُزُولُ المَسِيحِ، وخروجُ يأجوجَ ومأجَوجَ هِيَ أَوَلُ أَشرَاطِ السّاعَةِ الكُبرى العَشَرة. ثُم بَعدَ ذَلِكَ تَحصُلُ بَقيةُ العَشَرةِ وهي: طُلوعُ الشَّمس من مغرِبها، الشَمسُ كل يومٍ تستأذنُ من ربها بالشروق فيؤذنُ لها حتى يأتي ذلك اليومُ فتستأذن ربها فلا يؤذَنُ لَهَا فَتُشرِقُ من المغرِبِ وفي نَفسِ اليومِ تَخرُجُ دابَةُ الأرضِ، وَهذِهِ الدابَةُ تُكَلِمُ الناسّ وتميّزُ المؤمنَ من الكافرَ ولا أحد منهُم يَستطيعُ أن يَهرُبَ منها وقد ذكرها اللهُ تعالى في القرءان، قالَ تعالى: (وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَآبَّةً مِّنَ الأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِئَايَتِنَا لاَ يُوقِنُونَ) النمل / 82.
فَطُلوعُ الشمس من مغرِبِها وخُروجُ دابَةُ الأرضِ تَحصُلانِ في يومٍ واحدٍ بين الصُّبحِ والضُّحى, بعد ذلك لا يقبلُ الله من أحدٍ توبةً، الكافرُ إن أسلَمَ بَعدَ ذَلِكَ لا يَقبَلُ اللهُ إسلامُهُ والمُسلمُ الفاجِرُ إن تَابَ لا يَقبَلُ اللهُ توبَتَهُ، فبَابُ التوبَةِ مفتوحٌ إلى اليومِ الذي تَطلُعُ فيهُ الشمس من مغربها ويحصل خروج الدابة فيه.
These three signs: The emerging of the Dajjal, the descend of Prophet ^Isa from the second sky, and the coming forth of Ya’juj and Ma’juj are the first of the big signs of the approach of the Day of Judgment; after that the rest of the ten major signs will occur which will happen in the following order:
The sun will rise from the West rather than the East. Every day, the sun asks permission from Allah to rise; it will be permitted; on that day it will not be permitted to rise; it will rise from the west. In the Earth Animal will emerge. That Earth Animal will distinguish between the believer and the blasphemer, Allah mentioned it in the Qur’an in verse 82 of Surat an-Naml:
(وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَآبَّةً مِّنَ الأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِئَايَتِنَا لاَ يُوقِنُونَ)
No one will be able to escape from it.
These two signs happen in one day between dawn and duha (mid morning), after that repentance will not be accepted from anybody.
Accordingly, if the blasphemer utters the Testification of Faith at that time, it will not be accepted from him. If a disobedient Muslim wanted to repent from his sins, his repentance will not be accepted. So the door of repentance is open until the day when the sun rises from the west and when that Earth Animal emerge.
ثم الدُّخَانُ، ينزلُ دخانٌ ينتشرُ في الأرضِ فيكَادُ الكافرون يَموتونَ من شِدّةِ هذا الدُّخان، وأمّا المُسلمُ المؤمن يَصيرُ عَليهِ كالزُّكام، كالرشح لا يؤذيه كثيرًا إنما أثَرُ هذا الدُخانِ على المُسلِمِ كالرَّشحِ.
After this a vast spread of dense smoke will travel over the land. This will have harmful effects on the non-believers it will suffocate them to near death. The Muslims on the other hand will be mildly affected showing symptoms similar to the symptoms of the common cold.
وثَلاثةُ خَسوفٍ خَسفٌ بالمشرقِ وخسفٌ بالمَغربِ وخَسفٌ بجزيرةِ العربِ، وهذه الخُسوفُ لا تأتي إلا بَعدَ خُروجِ الدَّجَّالِ ونُزولِ المَسيحِ عيسى عليه السَلام وتقَعُ في أوقاتٍ متقاربةٍ، والخسوفُ معناهُ انشقاقُ الأرضِ وبَلعُ من عليها، ويحتملُ أن تقعَ هذه الخُسُوفُ في ءانٍ واحِدٍ، ونارٌ تخرُجُ من قَعرِ عدن فتسوقُ الناسَ إلى المغربِ, وعدن أرضٌ باليمنِ، وهذه النارُ لا تنقلهم عن الأرض وإنما تمشي بطيئة لا تهبُّ هبوبَ الريحِ، الناسُ خوفًا منها يهربون من مواطنهم، من بلادهم إلى جهة المغرب.
Then there will be three major land slides. One will happen in the East, the other in the West and the third will occur in the Arabian Peninsula. They will shake the land and swallow everything in their surface.
The last of the ten major signs indicating the approach of the Day of Judgment will be a magnificent fire. This fire will erupt from the inner valley of Aden in Yemen, driving the people in fear towards the West from their countries.
وفي ءاخِرِ الزّمانِ ينزوي الإيمانُ إلى المدينةِ المنّورةِ كما تَنزوي الحَيَّةُ إلى جُحرِهَا أي إلى وَكرِهَا, لأنَّ ءاخرَ قريةٍ من قُرَى الإسلام تَخرَبُ هي المدينةُ كما وَرَدَ في الحديثِ الذي رواهُ الترمذيُ: «ءاخرُ قريةٍ من قُرَى الإسلامِ خَرَابًا المدينةُ»، ولا بدَّ أن تكونَ المدينةُ أحسَنَ حَالاً من غيرها فيما مَضَىَ وفيما سيأتي. وهذا هو المُرَادُ بالحديثِ الذي رَوَاهُ مُسلِمٌ: «إِنَّ الإيمانَ ليأرِزُ إلى المدينةِ كما تَأرِزُ – أي تنزوي – الحيَّةُ إلى جُحرِهَا».
وفي ءاخِرِ الزَمَانِ يُرفَعُ القرءانُ إلى السماءِ ولا تبقى ءايةٌ من القرءانِ في الأرضِ، عندئذٍ يموتُ الخَضِرُ عَليهَ السلام.
In the final days of this world, Iman (Belief) will be confined to Madinah as the snake is normally confined in its hole. That is because the last of the Muslim villages to be ruined will be Madinah as the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam indicated in the hadith. Certainly Madinah has a better staus than other places in the past and in the future, and that is why the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam indicated in the hadith that Iman (Belief) will be confined to Madinah as the snake is normally confined in its hole.
The Qur’an will be raised to the sky in the final days, not a single verse of it will stay in this Earth, al-Khadir peace be upon him would die at that time.
ثمّ إنَّهُ بعدَ حُصولِ أَشراطِ السّاعةِ الكُبرى العَشَرةِ تَقومُ القيامةُ على الكفَّارِ، وقبلَ ذلك بمائةِ عامٍ يأتي ريحٌ تَحتَ إبطِ كُلِّ مُسلِمٍ فَيموتُ كُلُّ المسلمينَ ويبقى الكفّارُ فتقومُ القيامَةُ عليهِم, يَنفُخُ إسرافيلُ عليه السلامُ في الصّورِ أي في البوقِ فيفزعونَ من هذا الصّوتِ، فإن صوتَ نفخةِ إسرافيلَ في البوقِ هَولُهُ عظيمٌ تتقطَّعُ منه قلوبُ الكفارِ حتَّى يموتوا من شدَّةِ هذا الصَّوتِ، وكذلك الجِنُّ الكفَّارُ يموتونَ تلك الساعةَ، فلا يَبقى بشرٌ ولا جنٌّ على وجهِ الأرضِ إلا وقَد مَاتَ، وأمّا الذين ماتوا قبلَ ذلكَ من المسلمينَ والكافرينَ فيُغشَى عليهم
تِلكَ الساعةَ أي يُغمَى عليهم تلك السَّاعةَ أي يُغمَى عليهم إلا الشُّهداء أي شُهداءَ المعركةِ فلا يُغشى عليهم، والمراد أن الأرواح يغشى عليها إذا كان بلي الجسد وكذلك الأجساد التي فيه أرواحها يُغشى عليها حتى الأنبياء يصعقون في ذلك الوقت ولكن لا يصيبهم ألمٌ، إلا الشُّهَدَاء أي شُهداءَ المعركَةِ فلا يُغشَى عليهم تلكَ السَّاعةَ، وليس معنى ذلك أن الشهداء أعلى مرتبة من الأنبياء بل جعل الله هذه المزية للشهداء ترغيبًا في الجهادِ في سبيلِ اللهِ. قالَ عليهِ الصّلاةُ والسّلامُ:
« النَّاسُ يُصعقونَ يَومَ القيامةِ فأكونُ أولَ مَن يُفيق, فإذا أنا بموسى ءاخذٌ بقائِمَةٍ من قوائِمِ العرشِ، فلا أدري أفاقَ قبلي أم جُوزيَ بِصَعقَةِ الطُّور» رواه البخاريُّ. ولمّا يُفيقُ رَسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم من تِلكَ الصّعقةِ يَجِدُ موسى وهو ماسكٌ بقائمةٍ من قوائمِ العرشِ, ولم يتبيَّن له أمرهُ هل أُعفِيَ من الصعقَةِ فلم يُصعق, أم صُعِقَ فَأفَاقَ قَبلَهُ.
Once these ten major signs take place, a soft breeze will enter under the arms of every Muslim taking their life gently. One hundred years will pass during which only the non-believers will exist on earth. There will be no Muslim to Praise or Glorify Allah the Exalted. Only the blasphemers will stay alive to face the time when life on earth will come to an end (al-Qiyamah). Angel Israfil will blow the horn. This tremendous blast will rip the hearts of the non-believers and kill all living creature on earth, including humans and, jinn; no humans or jinn will stay alive.
Those Muslims and blasphemers who have died before that will lose consciousness at that time save that martyrs, who will not lose consciousness. What is meant here that if the bodies had already decayed, then the souls will lose consciousness. The bodies which will have the souls in them at that time will be shocked too even the prophets; however, they will not get any pain due to that. The martyrs will not lose consciousness at that time, this does not mean that they have higher rank than the prophets; but Allah has made that significance thing for the martyrs so that people will be encouraged to do it.
The Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam mentioned in a hadith which was related by al-Bukhariyy that once the people get that shock on the Day of Judgment, he will be the first one to wake up from it; he would then see Musa holding on to one of the legs of the Throne (^Arsh…The ceiling of Paradise). He indicated that he will not be able to tell whether Musa woke up before him, or that he was spared from that because he was shocked at the mount of Tur before.
ثم بَعدَ موتِ البِشَرِ يموتُ الملائِكَةُ، وءاخرهم موتًا عَزرائيلُ، قالَ بعضُ العلماءِ: يُستثنى خَزَنةُ الجنةَِ وخَزَنَةُ جهَّنَم وحَمََلةُ العرشِ والحُورُ والوِلدَان. ثمّ بعدَ ذلك يُحيي اللهُ إسرافيلَ الذي كانَ نَفَخَ في الصُّورِ المرّةَ الأولى، ثم يَنفُخُ مرّةً ثانيةً وذلكَ بعد أربعين عامًا فيقومُ الأمواتُ من قبورِهِم وبعدَ ذَلِكَ السُّؤالُ والحِسَابُ.
After the death of the humans, the angels will die, the last of them to die would be ^Azra’il. Some scholars said: Except for the angels in charge of Paradise, the angels in charge of Hellfire, those who carry the Throne, al-Hur, and al-Wildan. After that Allah will bring Israfil back to life, who had already blown the horn the first time, he will blow it a second time; forty years after the first one; making the dead people come out of their graves for the questioning (as-Su’al) and al-Hisab (Questioning).
فنسألُ اللهَ أن يثبتنا على الإيمانَ ويرزقنا الشهادة والحمد لله رب العالمين.
We ask Allah to make us steadfast to Iman (Belief) and to grant us martyrdom. And all praise be to Allah.