• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default color
  • red color
  • yellow color
  • orange color
Learning the Religious Knowledge Coupled with Good Manners is a Reason for the Complete Excelling in the Religion التفقه في الدين مع حسن الخلق سبب لكمال الترقي في الدين PDF Print Email
Written by Administrator   
Tuesday, 15 December 2009 15:21

  التفقه في الدين مع حسن الخلق سبب لكمال الترقي في الدين

 Learning the Religious Knowledge Coupled with Good Manners is a Reason for the Complete Excelling in the Religion

 الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى ءاله وأصحابه الطيبين الطاهرين، أما بعد فقد ورد بالإسناد المتصل في صحيح ابن حبان بإسناده إلى أبي هريرة أنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "خياركم أحاسنكم أخلاقًا إذا فقهوا".

     هذا الحديث فيه الحث على حسن الخلق وعلى التفقه في الدين، وفيه بيان أن أفضل المسلمين من جمع بين هذين الأمرين حسن الخلق والتفقه في الدين، فحسن الخلق وحده من دون التفقه في الدين لا يجعل صاحبه راقيًا عند الله تعالى لأن حسن الخلق مشترك بين المسلمين والكافرين، فكم من أناس كفار يعبدون الأوثان فيهم حسن الخلق كما أنه يوجد في كثير من المؤمنين.

 Praise be to Allah and may Allah increase the honor and raise the rank of Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam.

  Thereafter, it was reported in Sahih Ibn Hibban with a continuous chain of narration from him to Abu Hurayrah that he said that the Messenger of Allah said:

 "خياركم أحاسنكم أخلاقًا إذا فقهوا"

 It means: “The best among you are those with the best manners if they are learned about the matters of the Religion.

 This hadith urges on having good manners and on learning the matters of the Religion, it states that the best among the Muslims is the one who combines between these two matters: Having good manners and being knowledgeable about the matters of the Religion.

 Having good conduct alone without acquiring the knowledge of the Religion does not make the person of a high status in the Religion. Because having good manners is a common thing between Muslims and blasphemers, there are many people who worship the idols and have good manners; as the case of many believers.

 فمن كان متفقهًا في الدين عاملاً في الدين عاملاً به أي تعلم ما يجب معرفته من علم الدين من الاعتقاديات والأحكام وعَمِلَ بذلك ولكن لم يحصل له حسن الخلق فذلك يمنعه من كمال الترقي عند الله تبارك وتعالى ولكن نقصانه خفيف بالنسبة لنقصان الآخر الذي لم يعمل بما تعلم. فحسن الخلق عبارة عن تحمل أذى الناس وبذل المعروف وكف الأذى عن الغير، هذه عبارة موجزة في تفسير حسن الخلق.

 بذل المعروف أي أن تعمل مع الناس معروفًا في خطابك لهم وبطلاقة وجهك ونحو ذلك أي أن توطن نفسك على أن تعمل مع الناس المعروف لمن يعرف لك ولمن لا يعرف لك  لأنه إذا كان المرء يوطن نفسه على أن يعمل المعروف مع الذي يعامله بالمثل ولا يحسن خلقه مع الذي لا يعرف له فهذا ليس من حسن الخلق.

     أما تحمل الأذى أي أن يصبر على أذى الناس ثم يكف أذاه عنهم. فمن جمع هذه الخصال الثلاث فهو حسن الخلق وهذا الأمر صعب إلا على من يسره الله له، قال الله تعالى: (وَمَآ يُلَقَّاهَا  إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَآ إِلاَّ ذُو حَظٍ عَظِيمٍ) فُصِّلت / 35.

 فمن جمع بين حسن الخلق وبين التفقه في الدين فقد صار من خيار المؤمنين وانطبق عليه قوله صلى الله عليه وسلم: "خياركم أحاسنكم أخلاقًا إذا فقهوا". 

 So the one who learned well the Religious matters and implemented them, i.e. he learned what is obligatory to learn from the Knowledge of the Religion, which includes essentials of belief and the rules of the Religion; but he did not have good manners; this would a barrier for him to attain a high status in the Religion. However, what that person is missing is little comparable to the one who did not implement the knowledge he acquired.

Good manners comprise of: Enduring harm inflicted by others, treating others in a kind and good way, and refraining from harming others.

 Treating others kindly is to treat them kindly in the way you talk to them, and to meet them with a charming face; and other than that. In short it means to treat kindly those who treat you kindly and those who do not. Because, it is not considered of the good manners if someone treats only those who treat him kindly the same way.

 Enduring harm inflicted by others is to be patient with the harm inflicted on one by others, and to refrain from harming them. So the one who combined these three traits will be of a good conduct, and this matter is hard to attain; except for those whom Allah has facilitated it for them.

 Thus, the one who combined between having good manners and being learned in the matters of the Religion will be among the good believers, consequently, the hadith shall apply to him:  

 "خياركم أحاسنكم أخلاقًا إذا فقهوا"

 which means: “The best among you are those with the best manners if they are learned about the matters of the Religion.

فمن يجعلون حسن الخلق دون اعتبار التفقه في الدين كافيًا فهؤلاء على غلط كبير لأن هذا الأمر ليس هو الأهم إنما الإيمان بالله ورسوله وتعلم ما يجب على المكلف وتطبيق ذلك أهم، كم من الصالحين ليس فيهم حُسنُ الخُلُق ومع ذلك هم ناجون عند الله تبارك وتعالى وإن لم يكونوا من أهل هذا المقام الذي هو حسن الخلق. فبعض الناس لا يعرفون مراتب الأمور بل يعتقدون أن حسن الخلق هو الأصل حتى قال بعض هؤلاء المغفلين الذين يظنون بأنفسهم أنهم دينون وهم ليسوا من الدين في شىء: "عندي الأخلاق قبل الإيمان".

فهذا وامثاله يجب التحذير منهم وإلا كان الساكت عن الحق شيطانًا أخرس كما قال أبوعلي الدقاق: "الساكت عن الحق شيطان أخرس".

 So those who say that it is enough to only have good manners without being learned about the matters of the Religion, those ones have committed a big mistake; because this matter is not the most important. Certainly, the most important matter is to believe in Allah and in His Messenger sallallahu ^alayhi wa sallam, and to learn what is obligatory upon the accountable person to learn, and to implement what the person had learned.

 There are many righteous persons who do not have the trait of having good manners, yet they are among the saved ones in the hereafter; even though they did not attain that status of having good manners. Some people do not know the ranks of the matters of the Religion, they consider having good manners as the basics of the Religion.

 An ignorant person who thinks that he is religious, yet he has nothing to do with the Religion said: “To me, manners take precedence over Iman (Belief).” People should be warned about the saying of this person and his likes. He who refrains from warning against this person is a mute devil. Abu ^Aliyy ad-Daqqaq said:

 "الساكت عن الحق شيطان أخرس"

 It means: “He who keeps silent about saying the truth is a mute devil.

 فمن لا يتفقه في دين الله تعالى لا تستقيم أموره بل إنه يتصور مفاهيم خاطئة فيظنها مفاهيم راقية وذلك كقول بعضهم: "الدين المعاملة". هذا كلام فاسد لا يجوز قوله قال الله تعالى: (قُل هَل نُنَبِئُكُم بِالأَخسَرِينَ أَعمَالاً الَّذِينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي  الحَيَاةَ الدُّنيَا وَهُم يَحسَبُونَ أَنَّهُم يُحسِنُونَ صُنعًا أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِآيَاتِ رَبِّهِم وَلِقَآئِهِ فَحَبِطَت أَعمَالُهُم فَلاَ نُقِيمُ لَهُم يَومَ القِيَامَةِ وَزنًا) الكهف / 103  105.

 والرسول عليه الصلاة والسلام قال: "الدين النصيحة" وهناك حديث صحيح في البخاري يبين مراد رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو: "الناس معادن خيارهم في الجاهلية خيارهم في الإسلام إذا فقهوا" المعنى أن الإسلام لا يزيد الرجل إلا خيرًا، فمن كان قبل إسلامه على حالة حسنة من حيث المعاملة للناس فهذا إذا دخل في الإسلام يكون أحسن وأزيد لأن الإسلام يأمر بمكارم الأخلاق ويحث عليها.

 فالحاصل أن حسن الخلق مطلوب وهو مما يثقل ميزان المؤمن يوم القيامة عند الله لكن شرطه أن يكون مقترنًا به التفقه في دين الله وذلك من سمي الأحوال وأعلى المقامات عند الله.

 So if the person does not learn the matters of the Religion, he will not understand things the right way; but rather he will have wrong thoughts about certain issues thinking that they are right. This is noted in the saying of some ignorant people:

 "الدين المعاملة"

 This saying is invalid and it is not permissible to say it, they mean by saying it that the person no matter what his religion is, as long as he treats people good; then he is on the right path.

Allah mentioned in the Qur’an that those who choose a Religion other than Islam will not get any reward and that they are the losers in the Hereafter.

 The Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said:

 "الدين النصيحة"

 This hadith means that the advice in the Religion must agree with the rules of the Religion which Allah had revealed to His Messenger sallallahu ^alayhi wa sallam.

   In another hadith the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said:

 "الناس معادن خيارهم في الجاهلية خيارهم في الإسلام إذا فقهوا"

 It means that Islam increases the person with goodness, so if a person used to treat people well before embracing Islam, then he will be of a better status after embracing Islam; because Islam orders and urges on having good conducts and manners.

 So, it is required to have good manners for it is among the things which raises the person’s status on the Day of Judgment; however, to attain that status the person has to be learned about the matters of the Religion, this will escalate the person to great heights in the Hereafter.

   والإيمان شرطٌ لقبول الأعمال الصالحة فمن لم يكن مسلمًا لو كان يرحم المساكين ويغيث الملهوفين ويعطف على الأيتام فليس له شئ، فمن قال إن له ثوابًا يكفر لأنه كذّب القرءان ذلك لأن العمل الصالح لا يقبله الله تعالى من غير إيمان، بل الإيمان شرط لقبول الأعمال عند الله تعالى.

 فمشركي قريش أهل مكة وغيرهم كانوا يحجون وهم على شركهم كانوا يعبدون الأوثان كانوا وضعوا حول الكعبة ثلاثمائة وستين صنمًا كانوا يعبدونها ويعبدون غيرها من الأصنام، ومع ذلك كانوا يحبون تقليد أجدادهم المسلمين الذين كانوا على شريعة إسماعيل عليه السلام يحجون ويعتمرون على حسب شريعة الإسلام.

 ثم لما طال الزمن فتنهم رجل يقال له عمرو فعلمهم عبادة الأصنام وعلمهم أشياء قبيحة فأطاعوه وكانوا يتمسكون ببعض ما كان أجدادهم يعملونه في الحج حتى إنه بلغ من تمويه الشيطان وتلبيسه عليهم إلى أن أمرهم بأن يطوفوا بالكعبة عراة، قال لهم: هذه الثياب التي تلبسونها تعصون الله بها كيف تطوفون بالبيت وهي عليكم تعروا منها، فأطاعوه.

 فالذين أدركوا بعثة محمد، من أسلم منهم تلك الحِجَات لا ينتفعون بها إنما ينفعهم الأعمال الصالحة التي يعملونها بعد الدخول في الإسلام، أما من كان مسلمًا ثم كفر فهذا كل حسناته لا تنفعه قال الله تعالى (وَمَن يَكفُر بِالإِيمَانِ فَقَد حَبِطَ عَمَلُه) المائدة / 5.

 Belief is a condition for the acceptance of the good deeds. Those who are not Muslims no matter how much they are merciful to the needy and compassionate to the orphans will not get any reward. Consequently, the one who says that they get rewards has blasphemed because he belied the Qur’an.

That is because Allah does not accept the good deeds without Belief (Iman).

 The blasphemers of Quraysh, who were from Makkah and other areas, used to perform Hajj while they were blasphemers; they used to worship the idols. They placed three hundred sixty idols around the Ka^bah to worship them and they used to worship other than them. Nevertheless, they used to like imitating their Muslim forefathers who were following the Law (Shar^) of Isma^il peace be upon him and used to perform Hajj and ^Umrah according to the Law of Islam.

 Long time after that they were tempted by a man named ^Amru, who taught them worshipping the idols and other ugly things, they obeyed him; however, they kept on performing what their forefathers used to do in Hajj.

 The devil deceived them and ordered them to circumambulate around the Ka^bah without having clothes on. He said to them: You disobey Allah while you have these clothes on, how come you circumambulate around the Ka^bah with these clothes on your body, so they obeyed him.

 So those among them who were alive when Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam was revealed and embraced Islam will not benefit from the many times they had performed Hajj, but they will benefit from the good deeds they did after embracing Islam. On the other hand, the one who is a Muslim and blasphemed then all of his good deeds will be erased, he will not benefit from them as Allah mentioned in the Qur’an.

 رجل كان يقال له عبد الله بن جُدعان من عشيرة أبي بكر الصديق رضي الله عنه، كان يَقري الضيف ويغيث الملهوفين ويصل الرحم، حتى إنه كان يعمل الطعام ويضعه أمام بيته على الشارع حتى يأكل منه المسافرون من دون أن ينزلوا، الراكب من دون أن ينزل يأكل ويمضي، جعل الطعام على جفانٍ عاليةٍ.

 عائشة رضي الله عنها سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت: يا رسول الله إن ابن عمي (قالت: ابن عمي، لأنه من عشيرتها) عبد الله بن جُدعان كان يَقري الضيف ويصل الرحم ويفعل ويفعل، فهل ينفعه ذلك، قال: "لا، إنه لم يقل يومًا: رب اغفر لي خطيئتي يوم الدين"، معناه ما كان يؤمن بالآخرة، كان يعبد الوثن. عرب الجاهلية كانوا يقولون: الإنسان متى ما مات وصار ترابًا لا عودة له، ينكرون البعث. الرسول عليه الصلاة والسلام قال: "إنه لم يقل يومًا: رب اغفر لي خطيئتي يوم الدين"، معناه ما كان يؤمن بالآخرة.

 A man whose name was ^Abdullah Ibn Jud^an from the clan of Abu Bakr as-Siddiq, he used to treat the guests with hospitality and to rush in helping the needy, he used to connect with his kin.

 That man used even to make the food and put it in front of his house on the street so that the travelers will eat from it without even getting down. He put the food on high baking pans so that the rider would eat without getting down.

 ^A’ishah may Allah raise her rank asked the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam: “O Messenger of Allah, my cousin <she said my cousin because he was from her clan> ^Abdullah Ibn Jud^an used to treat the guests with hospitality and to connect with his kin, and used to do this and that, would that benefit him?” He said: “No, he did not say even once: O Lord forgive my sin on the Judgment Day.”

 It means that he did not use to believe in the hereafter, he used to worship the idol.

Arabs during State of Ignorance (Jahilyah) used to say: When the human dies and becomes soil, then he will not be resurrected. They used to deny the Resurrection (Ba^th).

 The Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said: “He did not say even once: O Lord forgive my sin on the Day of Judgment.” Which means that he did not use to believe in the hereafter.

   هو هذا عبد الله بن جُدعان في أول أمره كان فاتكًا شريرًا، أبوه تبرأ منه، قال له أمام العشيرة: أنت لست ابني، نفاهُ فَكَرِهَ الحياة، قال: بعد أن تبرأ مني أبي وعرف قومي ذلك، الحياة لا تطيب لي، فذهب إلى بعض جبال مكة يطلب الموت لتلسعه حيَّة مثلاً في بعض الجبال فيموت، فوجد شَقًا في جبل. الشَقُّ  هو غار صغير لا ينتبه إليه إلا بالتأمل، ولا يقصد لدخوله عادةً، الناس إن نظروا إليه يقولون هذا مأوى بعض الوحوش والحيات.

فدخله على ظن أنه قد تلسعه حية فيموت، فوجد ثعبانًا كبيرًا ظنه حقيقيًا وهو في الحقيقة ليس كذلك، هو صورة ثعبان كبير كله ذهب وعيناه جوهرتان، ورأى كومَ ذهبٍ وكوم فِضة ورأى رجالاً طوالاً على سُرُرٍ وَهُم من العرب القدماء، فوجد عند رؤوسهم لوحًا من فضة مكتوبًا فيه تاريخهم، ومن جملة ما فيه أبيات شعرٍ منها هذا البيت:

                        صَاح هل رَيْت أو سمعت براعٍ   

    

                          ردَّ في الضَّرع ما جرى في الحِلابِ

 That man, ^Abdullah Ibn Jud^an was in the beginning an evil murderous. His father disowned him, he said to him in front of the clan: “I do not acknowledge you as my son.” He exiled him.

So he hated life and said: “I do not want to live, I hate this life, for my father has disowned me, and my people knew about it.”

 He went to some mountains in Makkah seeking his own death by a snake bite in the mountains. He found an opening which was a small cave in the mountain, people say about that small opening in the mountain that it is the place for beasts and snakes; usually it cannot be noticed without looking thoroughly at its location since people do not enter it normally.

 So, he entered that small cave thinking that there will be a snake in it which will bite him and cause his death. He found there a big snake, he thought that it was a real one; as matter of fact it was not. What he saw was the form of a big snake which was full of gold and its eyes were made of jewels. He saw a bunch of gold and a bunch of silver, he saw also tall men lying on beds; they were from the ancient Arabs. He saw a board of silver with their history written in it, among what he saw was a poem:

     O fellow have you ever seen a shepherd

                    returned to the udder what was milked out               

هؤلاء كأنهم كانوا هاربين من ملك قصد بلادهم، وكانوا لا يستطيعون دفعه فأخذوا ما أخذوا من المال والذهب، ودخلوا الشَقَّ ليعيشوا فيه إلى أن يموتوا أو يأتيَ الفرج، يشبهون أهل الكهف في بعض الصفات، أجسادهم كانت من حيث الظاهر كما هي، لكن لو جسها شخص لصارت كالرماد، ويمكن هم دهنوا أجسادهم بالحَنوط قبل أن يموتوا، الحنوط شئ يركب أملاح، الحنوط نوعان: نوع لتطييب الرائحة فقط، وهذا يسن أن يوضع للميت المسلم، لأن بعض الموتى تكون فيهم رائحة كريهة، إما من جرح في جسمه كالذي أصابته الآكلة، لأن الآكلة من أصيب بها تصير رائحته كريهة، والنوع الآخر من الحنوط لدفع سرعة بلى الجسم.

     ثم هؤلاء الذين وجدوا في الكهف يحتمل أن يكونوا من المسلمين، ومعنى كلامهم الذي وجد مكتوبًا على اللوح، أننا لا نعود إلى الحالة التي كنا فيها كما أن الحليب لا يعود إلى الضرع بعدما خرج منه، أصابهم اليأس من شدة ما حصل لهم من الاضطراب. وقد قال أحدهم:

                           قدْ يَجمعُ المالَ غيرُ ءاكِله

    

                              ويأكلُ المالَ غيرُ من جمعه

 هذا ينطبق عليهم.

 Those men were fleeing from a king who invaded their country, they could not fight him back, so they took whatever money and gold they could. They entered that small cave to live there until they would either die or relief will come. Their case looks like the People of the Cave in some aspects, their bodies were as they were when they died; however, if someone would touch them they would be like ashes. It is possible that they anointed their bodies with embalmment. Embalmment is of two kinds: One is used to give the dead body a nice aroma, and it is recommended to be used for the dead Muslim, because some dead bodies have bad odor. This could be due to a wound in his body like those who were inflicted with a flesh eating disease, and the other kind is used to prevent fast decaying of the dead body.

  It is possible that those men who were in the cave were Muslims, and the meaning of their writing on that board is that: We do not go back to our original state after death same as the milk cannot go back to the udder of the cow after it left it. They were so desperate because of what happened to them. Someone said:

 Money could be collected by the one who will not consume it

 And the one who will consume it is other than the one who collected it

 This poem applies to them.

 ثم إن عبد الله بن جُدعان ذهب إلى قومه، وصار يوزع عليهم من الذهب، فجعلوه سيدًا لهم، بعد هذا صار يتكرم على الناس ويعطي أقرباءه، عمل عملاً كثيرًا من عمل الخير والإحسان إلى الناس، لكن لا ينفعه لأنه فعله ليمدحه الناس، وهو لا يؤمن بالآخرة لذلك قال رسول الله بأنه لا ينفعه.

 أما المؤمن، فكل حسنة يعملها تكون موافقة للشرع مع نية التقرب إلى الله أي ليس فيها رياءٌ ولا سمعة مهما كانت صغيرة فهي عند الله كبيرة، أما من لا ينزه الله عن مشابهة خلقه فلا ينفعه شئ من أعماله في الآخرة.        

 ولما كان الإيمان شرطًا لقبول الأعمال عرفنا فضيلة الإيمان بالله تعالى ورسوله صلى الله عليه وسلم الذي بدونه لا تقبل الأعمال بل تكون كما قال الله في القرءان الكريم عن أعمال الكافرين (كَرَمَادٍ اشتَدَّت بِهِ الرِيحُ فِي يَوٍم عَاصِفٍ) إبراهيم /18. وقال أيضًا (هَبَاءًا مَّنثُورًا) الفرقان /23.

 After that ^Abdullah Ibn Jud^an went back to his people, he started to distribute the gold to them; so they made him their master. After that he became generous to people and started to give his relatives. He did a lot of the good deeds and benevolence to people, yet it will not benefit him; because he did that seeking to be praised by people. In addition to that he did not use to believe in the hereafter and that is why the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam mentioned that it will not benefit him.

 As for the believer, every good deed he does which agrees and complies with the Shar^ with the intention to get reward from Allah only; and he did not seek reputation and did not do it out of insincerity; no matter how small it is to Allah it will be great. On the other hand the one who does not clear Allah from resembling the creations will not benefit from anything in the hereafter.

 Since Iman is a pre-condition for the deeds to be accepted, it became known to us the merit of the correct belief in Allah and His Messenger sallallahu ^alayhi wa salam; without it the deeds will not be accepted. They will be as Allah said in Surat Ibrahim, Verse 18 about the deeds of the blasphemers:

(كَرَمَادٍ اشتَدَّت بِهِ الرِيحُ فِي يَوٍم عَاصِفٍ)

 It means: “Like the fine ashes which will be blown up in the air and disappear by the heavy wind.

 Allah also said in Surat al-Furqan, Verse 23 about the deeds of the blasphemers:

 (هَبَاءًا مَّنثُورًا)

 It means:  “As the sprinkled dust.